آیا ویتامین E، پوست‌تان را بدون جوش می‌کند؟

طرفداران ویتامین E (روغن یا مکمل آن) قسم می‌خورند که این ویتامین خاصیت درمان کنندگی آکنه دارد. هرچند، این امر بسته به این است که چگونه (موضعی یا خوراکی) و در چه فرمی (روغن، محصولات، کپسول، یا مکمل ویتامین E) آن را استفاده می‌کنید. مطالعات انجام شده در مورد تاثیرگذاری ویتامین E روی آکنه بسیار محدود است اما این آنتی اکسیدان می‌تواند پوست شما را سالم نگه دارد و از آن در مقابل پیر شدن و آسیب‌های پوستی محافظت کند. در این مقاله، ما همه چیز را در مورد تاثیرگذاری ویتامین E روی آکنه و اینکه چگونه باید از این ویتامین برای برخوداری از مزایای آن استفاده کنید و همچنین خطرات همراه با آن برای شما گردآوری کردیم.


ویتامین E و آکنه: آیا موثر است؟ تحقیقات چه می‌گویند؟


بله تاثیرگذار است اما قسمت عمده آن بستگی به طریقه استفاده آن دارد. هرچند، اثبات پزشکی کمی در مورد تاثیرگذاری استفاده از ویتامین E روی آکنه و اسکار آکنه وجود دارد. چند مطالعه انجام شده در این زمینه نیز بی نتیجه بوده و نیاز به ارزیابی بالینی بیشتری دارد. برای مثال، در یک مطالعه متوجه شدند که استفاده از ویتامین E قبل از بنزوئیل پراکسید (دارویی که برای درمان آکنه استفاده می‌شود) می‌تواند تاثیرگذاری دارو را افزایش داده و آکنه را کاهش دهد. هرچند، تحقیقات بیشتری برای ثابت کردن این نتیجه باید انجام شود. در تحقیقی دیگر متوجه شدند که ترکیب ویتامین A و E از تشکیل کومدون جلوگیری می‌کند بنابراین از رشد بیشتر پروپیونی باکتریوم آکنه که باعث آکنه می‌شود جلوگیری می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های ویتامین E یا افزایش آن در رژیم غذایی شما واقعاً می‌تواند به کاهش آکنه کمک کند. یک مطالعه دیگر نشان داد که مقادیر کم ویتامین A و E در پلاسمای خون می‌تواند باعث تشدید آکنه شود.

در تحقیق انجام شده دیگری روی موش‌های بی‌مو فهمیدند که هر دو استفاده موضعی و خوراکی ویتامین E می‌تواند به کاهش آسیب پوستی، التهاب و تخریب رنگدانه ناشی از اشعه ماوراء بنفش UV کمک کند. در تحقیقی انجام شده در فیلیپین، محققان از افراد شرکت کننده در تحقیق خواستند تا ترکیبی از لاکتوفرین، ویتامین E و روی را به مدت 3 ماه دو بار در روز مصرف کنند. آنها در مدت 2 هفته کاهش ضایعات آکنه را در گروه لاکتوفرین مشاهده کردند. هرچند، هنوز تحقیقات بیشتری برای گرفتن نتیجه بهتر در مورد مزایای ویتامین E در زمینه کنترل کردن آکنه لازم است. بنابراین، ویتامین E ممکن است که در ترکیب با مواد دیگر اثر بخش باشد اما نه به تنهایی و به عنوان درمانی جداگانه. همچنین، هنوز مشخص نیست که مصرف مکمل ویتامین E یا استفاده آن به صورت موضعی روی پوست در موارد خاص تاثیرگذار است یا نه. این مسئله به صورت عمده، به نوع پوست شما و چگونه واکنش نشان دادن آن بستگی دارد. بنابراین، قبل از استفاده از ویتامین E یا خوردن مکمل‌های آن، مهم است که بدانید کدام روش استفاده می‌تواند برای شما موثر باشد. برای دانستن این مسئله باید با یک متخصص پوست مشورت کنید. بعلاوه، استفاده کردن از ویتامین E (روغن، محصولات، کپسول، یا مکمل ویتامین E) برای آکنه تنها به این دلیل که اکثریت اینکار را انجام می‌دهند، ممکن است شما در خطر بروز عوارض جانبی آن قرار دهد.


ویتامین E برای آکنه: خطرات بالقوه


معمولاً هنگام استفاده موضعی از ویتامین E، در صورت نداشتن حساسیت به آن، باعث رساندن هیچ آسیبی به پوست خود نمی‌شوید. اگر به آن حساسیت دارید، این ویتامین ممکن است پوست شما را تحریک و هرگونه مشکل پوستی کنونی شما را بدتر کند. حساسیت به این ویتامین همچنین می‌تواند موجب بروز درماتیت تماسی شود. در موردی که مربوط به زنی 63 ساله با سابقه پیسی بود، استفاده از محلول روغن ویتامین E بر روی پوست وی منجر به ایجاد ضایعات جدید پیسی در مناطقی شد که قبلا تحت تأثیر این بیماری نبودند. برخی از روغن‌های ویتامین E حاوی انواع خاصی از مواد نگهدارنده و تثبیت کننده هستند )چند برند تجاری آنها را ذکر کردند) که ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده روغن ویتامین E را تنظیم نمی‌کند. این بدان معنی است که یک محصول از دو برند مختلف ممکن است غلظت‌های متفاوت و همچنین ممکن است واکنش های مختلفی روی پوست شما داشته باشند. همچنین، اشخاص داری پوست چرب ممکن کرم و سرم‌های ویتامین E را اندکی روی پوست خود سنگین احساس کنند. اگر فرمول محصول بر پایه روغن باشد، ممکن است باعث مسدود شدن منافذ روی پوست و تشدید آکنه شود. بنابراین، قبل از خریدن محصول ویتامین E و مکمل برای آکنه لیست مواد تشکیل دهنده و فرمول آن را با دقت چک کنید. همچنین، تست آلرژی انجام دهید تا ببینید که آیا به روغن ویتامین E آلرژی دارید یا نه. بعلاوه، قبل از استفاده هر چیزی روی پوست صورتتان باید با یک متخصص پوست مشورت کنید. رعایت جوانب احتیاط قبل از قرار دادن پوستتان در معرض هر ماده جدیدی بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد هر گونه عارضه است. راه‌هایی بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید ویتامین E را به روتین مراقبت پوستی خود برای کاهش آکنه اضافه کنید.


راه‌های استفاده از ویتامین E برای آکنه


1. محصولات برای استفاده موضعی

ویتامین E را می‌توان به صورت روغن، کرم، لوسیون و سرم در بازار پیدا کرد. محصولات را چک کنید که حاوی آلفا توکوفرول (ویتامین E) باشند. بسیاری از مردم روغن را از کپسول های ویتامین E خارج و از آن به صورت موضعی استفاده می‌کنند. این نوع از روغن ویتامین E غلظت زیادی دارد و به همین دلیل انتخاب خوبی برای اشخاص دارای پوست خشک و پوسته پوسته است. شما همچنین می‌توانید به دنبال محصولاتی باشید که ویتامین E را به عنوان مواد تشکیل دهنده درون خود دارند. چنین محصولاتی برای مراقبت کلی از پوستتان مناسب است.

2. مکمل ویتامین E

مکمل‌های ویتامین E در قالب کپسول و قرص در بازار موجود هستند. هرچند، مدارک کافی برای مشخص کردن میزان مناسب مصرف این ویتامین به صورت موضعی یا خوراکی وجود ندارد اما شما باید در مورد آن با یک متخصص پوست صحبت کنید تا تصمیم بگیرد که آیا شما احتیاج به مصرف مکمل ویتامین E دارید یا نه. از آنجایی که ممکن است ویتامین E دریافتی شما از رژیم غذایی کافی باشد و شما دیگر نیازی به مصرف اضافه مکمل این ویتامین نداشته باشید، باید در این مورد با متخصص پوست خود مشورت کنید. متخصص پوست شما ممکن است آزمایش خون برای شما تجویز کند تا مشخص شود که آیا شما دچار کمبود ویتامین E هستید یا نه. همچنین، اگر شما برای هر بیماری دیگری در حال مصرف کردن دارو هستید، قبل از مصرف مکمل این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است ویتامین E با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشید.

3. گرفتن ویتامین E از طریق رژیم غذایی

ویتامین E به صورت طبیعی در بسیاری از مواد غذایی پیدا می‌شود. غنی‌ترین منابع ویتامین E غلات سبوس‌دار، اسفناج، آجیل، روغن آفتابگردان و روغن زیتون است. بنابراین، غذایی مانند غذاهای لیست شده در زیر را بخورید:

  • آجیل و دانه (بادام زمینی، فندق، بادام، تخمه آفتابگردان)
  • روغن‌های گیاهی به خصوص آفتابگردان، گلرنگ، روغن جوانه گندم
  • غذاهای دریایی
  • سبزیجات و میوه‌های سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، انبه و کیوی

برای آگاهی از مقدار توصیه شده ویتامین E در رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید. میزان ویتامین E مورد نیاز شما به سنتان بستگی دارد. با این حال، اشخاص بالای 14 سال (مردان، زنان و زنان باردار) تقریباً روزانه به 15 میلی‌گرم ویتامین E نیاز دارند. هرچند، اگر در دوران شیردهی هستید، ممکن است روزانه تا 19 میلی‌گرم ویتامین E نیاز داشته باشید.

ویتامین E آنتی اکسیدانی تطبیق‌پذیر است که مزایای زیادی به پوست می‌رساند، هرچند مزایای آن برای درمان آکنه تا به حال بدون نتیجه قطعی بوده است اما شما می‌توانید خودتان از روغن و محصولات ویتامین E استفاده کنید و ببنید که آیا نتیجه بخش است یا خیر. اما فراموش نکنید که شما باید در هنگام استفاده از آن با احتیاط عمل کنید. هر درمانی که انجام دهید، مدتی زمان می‌برد تا اثر خودش را نشان دهد. قبل از تغییر درمان خود حداقل یک ماه صبر کنید. اگر هیچ نتیجه خاصی مشاهده نکردید یا پوست شما واکنش‌های منفی به آن نشان داد، بلافاصله با متخصص پوست خود مشورت کنید.


بخشی از سوالات پرتکرار در این زمینه


آیا روغن ویتامین E می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند؟

اگر پوست چرب داشته باشید، ممکن است روغن ویتامین E منافذ پوست شما را مسدود کند.

مصرف ویتامین E به صورت خوراکی یا موضعی بهتر است؟

این مسئله به نحوه تاثیرگذاری روی پوست شما و توصیه پزشک بستگی دارد.

آیا ویتامین E پوست را تیره می‌کند؟

خیر، ویتامین E پوست را تیره نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه ویتامین E بیشتری مصرف کنیم؟

نظر دهید

      پاسخ دهید