باورهای غلطی که درباره مراقبت از پوست وجود دارد

بیشتر افراد به دنبال پوستی درخشان و صاف هستند اما مسأله ی سلامت پوست چیزی فراتر از عالی به نظر رسیدن آن است.

پوست بزرگ ترین و مشهودترین عضو بدن است. برخی ممکن است تصور کنند این امر مراقبت از آن را ساده تر می کند اما بسیاری از افراد کماکان از روش های منسوخ شده ای برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنند و باورهای غلطی درباره ی مسأله ی مراقبت از پوست دارند.

در ادامه با برخی از رایج ترین این باورهای غلط آشنا خواهیم شد.

باورهای غلطی که درباره مراقبت از پوست وجود دارد

۱- برای برخورداری از پوستی درخشان یک راه بخصوص بیشتر وجود ندارد

مراقبت از پوست اصولی پایه ای دارد که همه باید آن را رعایت کنند، مثل شستن صورت و استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده. اما هر قدر هم که مراقبت خوبی از پوست خود داشته باشید ژنتیک نقش مؤثری در ظاهر پوست دارد و می تواند تأثیرات مختلفی بر پوست، از جوش تا چین و چروک داشته باشد.

همانطور که آدم ها فرم بدنی متفاوتی دارند نوع پوست آن ها هم با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل یک برنامه ی مراقبت از پوست یکسان برای همه مناسب نیست.

برای آنکه متوجه شوید چه روشی مناسب شما است، شاید نیاز به کمی آزمون و خطا یا گرفتن راهنمایی از یک متخصص پوست باشد.

۲- صورت خود را باید با آب داغ بسایید

هنگام شستن صورت بهتر است با ملایمت رفتار کنید. کارشناسان توصیه می کنند از یک شوینده ی ملایم و آب ولرم استفاده کنید و از ساییدن پوست خودداری کنید، چون می تواند باعث تحریک پوست شود.

۳- کرم ضد آفتاب را فقط باید بیرون زد

استفاده از ضد آفتاب اس پی اف ۳۰ یا بالاتر باید به یکی از عادت های روزانه ی شما بدل شود. ما حتی وقتی بیشتر روز خود را در داخل ساختمان سپری می کنیم هم در معرض نور خورشید هستیم. اما تحقیقات نشان داده نور آبی مصنوعی که از دستگاه های الکترونیک ساطع می شود هم می تواند پوست ما را پیر کند. با این حال، در حال حاضر هیچ کرمی که بتواند جلوی این نور آبی یا نور لامپ مهتابی را بگیرد وجود ندارد. هم نور آبی و هم نور لامپ مهتابی باعث پیری پوست و ایجاد لکه هایی بر روی پوست می شوند که به لکه آفتاب مشهورند. زینک اکساید و تیتانیوم دی اکسید مسدود کننده های فیزیکی هستند که ممکن است جلوی نور آبی را بگیرند.

۴- کسانی که پوست تیره دارند نیازی به کرم ضد آفتاب ندارند

همه از جمله کسانی که پوست تیره تری دارند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. پوست تیره کمتر مستعد آفتاب سوختگی است اما از صدمات ناشی از نور خورشید مصون نیست. کرم ضد آفتاب را فارغ از تیره یا روشن بودن پوست باید هر ۲ ساعت یک بار تجدید کرد. همه ی افراد باید از خود در برابر آفتاب محافظت کنند که یکی از این کارها دوری از نور مستقیم خورشید در صورت امکان است.

۵- کسانی که پوست چربی دارند نیازی به کرم مرطوب کننده ندارند

کارشناسان توصیه می کنند کسانی که پوست چربی دارند هر روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنند. آن ها باید از کرم سبک تری استفاده کنند و مقدار کمتری از آن را بزنند اما هرگز نباید این کار را از قلم بیاندازند.

کسانی که پوست چربی دارند باید از مرطوب کننده های غیر جوش زا استفاده کنند که منافذ پوست را مسدود نمی کنند، چون پوست چرب به خودی خود مستعد مسدود شدن منافذ و انواع جوش هست. کرم های مرطوب کننده ی حاوی هیالورونیک اسید هم برای پوست های چرب مناسب اند و هم پوست های خشک تر، چون این اسید به طور طبیعی در بدن وجود دارد و ممکن است هزار برابر وزن خود در خود آب نگه دارد.

شما باید از کرم مرطوب کننده ای استفاده کنید که پوست تان را متعادل نگه دارد و آن را تغذیه کند. کارشناسان توصیه می کنند دست کم یک بار در روز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

۶- منافذ پوست را می توان کوچک کرد

اندازه ی منافذ پوست را ژنتیک تعیین می کند و به نژاد فرد مربوط می شود. کسانی که پوست سبزه و تیره تری دارند، منافذ پوست آن ها معمولاً بزرگ تر است. برخی محصولات می توانند منافذ پوست را موقتاً کوچک تر کنند، اما مشکل را در دراز مدت برطرف نمی کنند.

برای آنکه منافذ پوست کمتر مشخص باشند، متخصصان توصیه می کنند از استفاده از هر محصولی که باعث مسدود شدن منافذ شود خودداری کنید و در عین حال از محصولات دارای رتینول استفاده کنید که پوست را محکم می کند. لازم به ذکر است که در مورد منافذ بزرگ پوست، مانند آنچه در خصوص مشکل جوش وجود دارد، استفاده از محصولات مراقبت از پوست به تنهایی کارساز نیست. اگر می خواهید منافذ پوست تان کمتر مشخص باشند ممکن است لازم به استفاده از درمان های لیزری یا میکرونیدلینگ باشد. در روش های درمانی که بر پایه ی استفاده از لیزر هستند از حرارت برای محکم کردن پوست بهره گرفته می شود و روش میکرونیدلینگ نیز باعث انباشت کلاژن و تنگ شدن پوست می شود.

۷- مصرف مواد غذایی چرب باعث جوش می شود

هر کسی که تجربه ی جوش زدن را داشته باشد احتمالاً این را شنیده که باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کند. اما کارشناسان توصیه می کنند رژیم غذایی خود را برای رفع جوش هایتان تغییر ندهید. چون تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی اثر کمی بر جوش دارد. در حقیقت، تنها ماده غذایی که پژوهش ها از مرتبط بودن مصرف آن با جوش حکایت دارد، شیر است.

با این حال، داشتن رژیم غذایی که شاخص گلیسمی پایینی داشته باشد (مقدار قندی که پس از مصرف کربوهیدرات‌ ها در واحد زمان در بدن آزاد می ‌شود) و در عین حال مملوء از مواد غذایی کامل مواد باشد (مواد غذایی گیاهی که فرآوری یا تصفیه نشده اند یا کمترین فرآوری یا تصفیه را داشته اند و عاری از مواد افزودنی و دیگر مواد غیر طبیعی هستند) باعث می شود افزایش شدید و ناگهانی قند خون را کمتر تجربه کنید. بنابراین چنین رژیم های غذایی می توانند به جلوگیری از جوش کمک کنند. به طور کلی ۸۱ درصد از خطر جوش زدن را ژنتیک فرد تعیین می کند، نه سبک زندگی او، گرچه تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ی پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش جوش ها کمک کند.

۸- کمبود خواب باعث سیاه شدن زیر چشم ها می شود

احتمال اینکه ژن هایتان در سیاهی زیر چشم هایتان نقش داشته باشند بیشتر است تا مقدار خوابی که به تازگی داشته اید. تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد کسانی که خواب خوبی داشتند به طور کلی از سلامت پوستی بهتری برخوردار بودند اما هیچ ارتباطی میان نداشتن خواب مناسب و سیاهی زیر چشم ها وجود نداشت. با این حال، این تحقیق نشان داد کسانی که خواب مناسبی نداشتند رضایت کمتری از ظاهر خود داشتند. این امر ممکن است علت اینکه بعد از یک شب بدخوابی سیاهی زیر چشم تان به نظرتان بد می رسد را توضیح دهد.

رگ های آبی رنگ زیر چشم ها هم ممکن است باعث سیاهی زیر چشم شوند. هایپرپیگمنتاسیون یا همان تیرگی پوست بر اثر بالا رفتن سن، مالیدن دائم چشم ها در افراد مبتلا به آلرژی، یا ژنتیک، همگی در سیاهی زیر چشم ها نقش دارند.

۹- ویتامین دی را فقط از خورشید می توان گرفت

گرچه بدن می تواند از نور خورشید ویتامین دی بگیرد، این امر اما با خطر وارد شدن صدمه به پوست از جمله ابتلا به سرطان پوست همراه است.

کارشناسان توصیه می کنند به جای نور خورشید، ویتامین دی خود را از مواد غذایی مانند ماهی سالمون که سرشار از این ماده ی مغذی است یا از مکمل های حاوی این ویتامین، بگیرید. افرادی که پوست تیره تری دارند ممکن است است به قدر کافی از نور خورشید ویتامین دی نگیرند چون بالا بودن تجمع ملانین در پوست های تیره تر می تواند جلوی تأثیرگذاری نور خورشید به عنوان یک منبع طبیعی ویتامین دی را بگیرد.

نظر دهید

      پاسخ دهید