عمومی و متفرقه · می 9, 2024 0

خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات»

خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات»

دانلود خرید ارزان  «قانون برگزاری مناقصات»

خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات» خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات»

——-

خرید ارزان  «قانون برگزاری مناقصات»

خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات»

فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل: 61
قیمت: 22000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

«قانون برگزاری مناقصات»مقدمه: همیشه برای انجام هر کاری ابتدا باید هدف از انجام آن کار مشخص شود. انجام معامله و انعقاد قرارداد خود هدف نیست بلکه یک وسیله است. هدف کلی این است که یک مشکل یا یک مسئله ای وجود دارد که می خواهیم این مشکل را حل کنیم. بنابراین دنبال یک راه حل می گردیم که کاری انجام دهیم تا این مشکل حل بشود برای انجام این کار قرارداد می بندیم. در نتیجه هدف، انجام کار است. اغلب ماها فکر می کنیم که انجام معامله یا انعقاد قرارداد هدف نهایی است. به خاطر این که آنقدر در کارهایمان غرق شده ایم. به همین دلیل طرفین قرارداد می خواهند در این مبارزه برنده شوند. قرارداد را یک جنگ و میدان مبارزه می دانند در حالی که این اشتباه است و قرارداد فقط یک وسیله برای رسیدن به هدف که همان انجام کار برای رفع یک مشکل است، می باشد. معمولاً قرارداد از طریق انجام مناقصه و در نهایت پس از انتخاب فروشنده یا پیمانکار با انجام مذاکره صورت می گیرد. مذاکره ممکن است شفاهی (یعنی رو در رو) یا کتبی (یعنی مکاتبه ای) باشد. در مذاکرات کسی امتیازی می دهد و دیگری امتیازی می گیرد و این دادن امتیاز و گرفتن امتیاز بستگی کامل به شرایط قبل از ورود به مناقصه و مذاکره دارد. بنابراین صرفاً انجام مذاکره تکلیف مذاکره را معین نمی کند. بلکه دو عامل اساسی شرایط قبل از ورود به مناقصه و مذاکره را تعیین می کند: الف) میزان رقابت – هر چقدر میزان رقابت بیشتر باشد و به نحوی وارد مذاکره شویم که زمینه رقابت وجود داشته باشد، شرایط ما قبل از ورود به مذاکره مطلوب تر خواهد بود. دست هایمان پر است و کارت های برنده بیشتری را در دست داریم و در نتیجه قرارداد را طوری تنظیم می کنیم که منفعت بیشتری برایمان داشته باشد. در شرایط رقابت کامل قیمت ها مساوی هزینه تولید آخرین واحد (هزینه نهایی) است. (Marginal Cost) ( P=MC در شرایط رقابت کامل فروشندگان و تولیدکنندگان ناگزیر هستند قیمت را در حداقل ممکن که همان هزینه نهایی تولید است نگه دارند. مثلاً می خواهیم از بازار جهانی گندم خریداری کنیم که تقریباً در رقابت کامل است. قیمت این کالا را بورس تعیین می کند. رقابت بر دو نوع است: 1- رقابت کامل Perfect competition یا رقابت خالص Pure competition . 2- رقابت ناقص (monoplostic competition).در شرایط رقابت کامل پنج شرط اساسی وجود دارد: 1) یکسان بودن کالاها 2) کوچک بودن هر خریدار یا فروشنده نیست به حجم بازار 3) عدم وجود محدودیت های مصنوعی 4) قابلیت انتقال کالا و خدمات و منابع تولیدی از یک صنعت به صنعت دیگر 5) وجود اطلاعات کافی، کامل و شفاف از جزئیات شرایط اقتصادی بازار. اما در شرایط رقابت ناقص (monoplostic competition) فقط چند فروشنده یا تولیدکننده با همدیگر در بازار رقابت می کنند. رقابت این تولیدکنندگان در حدی نیست که قیمت ها مساوی هزینه های تولید باشد در اینجا رقابت کامل وجود ندارد مثلاً اگر بخواهیم از بازار جهانی هواپیما خریداری کنیم با رقابت ناقص در بازار جهانی روبرو خواهیم شد و قطعاً قیمت بالاتر از MC هزینه های تولید است.اما در شرایط انحصار(monopoly) فقط یک فروشنده وجود دارد. در این صورت فروشنده انحصارگر برای اعلام قیمت، بیشترین منفعت را برای خودش در نظر می گیرد و هیچ نیازی احساس نمی کند که قیمت را به حداقل برساند. مثلاً می خواهیم از بازار جهانی هواپیمای بوئینگ خریداری کنیم. در اینجا فقط شرکت بوئینگ است که این کالا را ارائه می کند.مرحله نخست کار بسیار مهم است اگر از ابتدا کار به سمت ایجاد شرایط رقابتی حرکت کنیم نتیجه مناقصه و نهایتاً مذاکره مناسب و منصفانه خواهد بود و کارمان به خوبی انجام خواهد شد و برعکس اگر از لحظه ای که شروع به تنظیم مشخصات فنی یا تدوین شرایط پیمانکاری کنیم شرایط رقابتی ایجاد نکرده باشیم نتیجه مناقصه و مذاکره نامطلوب و غیرمنصفانه خواهد بود. نتیجه مناقصه و مذاکره قطعاً به نفع ما نخواهد بود و کار برای ما بسیار گران تمام خواهد شد. وقتی می گوئیم هواپیمای بوئینگ می خواهیم و فقط شرکت بوئینگ این هواپیما را تولید می کند، یعنی رقابت مرده است ما در شرایط نامطلوب هستیم لذا مناقصه و مذاکره در اینجا معنی ندارد فقط یک امر تشریفانی و توصیفی است ما تکلیف قرارداد را از همان اول مشخص کردیم.ب – میزان اطلاعاتی که طرفین از شرایط و وضعیت همدیگر دارند. میزان اطلاعاتی که ما از نحوه کار فروشندگان، حجم تولیدات و مشتریان بالقوه آنها داریم و همچنین میزان اطلاعاتی که فروشندگان از فعالیت ها و میزان نیازمندی ما دارند، خیلی می تواند در قیمت ها تاثیر بگذارد. بنابراین در نحوه دادن اطلاعات باید بسیار دقت کنیم. این دو مورد مقدمات و شرایط قبل از ورود به مناقصه و مذاکره است که اگر خوب مدیریت کنیم، مناقصه و مذاکره خوبی خواهیم داشت. در این صورت میتوان امتیاز گرفت و امتیاز داد و مذاکره معنی پیدا می کند. مراحل کار بشرح ذیل است:تعریف صورت مسئله و ارائه راه حل – قبلاً گفتیم که قرارداد خودش هدف نیست بلکه یک مشکل یا مسئله وجود دارد که می خواهیم این مشکل را حل کنیم برای حل مشکل باید کاری انجام دهیم برای انجام کار باید قرارداد ببندیم بنابراین هدف نهایی انجام کار است. این مشکل یا مسئله را باید بتوانیم درست تعریف کنیم. فرض کنید وزارت نیرو مشکلی به نام نوسانات شدید برق دارد که مردم را خیلی اذیت می کند. این موضوع به عنوان صورت مسئله باید طوری تعریف شود که امکان ارائه راه حل منطقی برای آن وجود داشته باشد. راه حل این مشکل نصب ترانسفورماتور مناسب می باشد.تعریف نیازها – ما باید بتوانیم نیازهای فنی خودمان را درست تعریف کنیم. نیازمندی را هیچ وقت نباید به صورت تجرید اندازه گیری نمود بلکه نیازمندی همیشه بایستی با توجه به توانمندی خودمان اندازه گیری شود، مثلاً نیازمندی ما چه نوع ترانسفورماتور است. ابتدا باید مشخصات فنی ترانسفورماتور را دقیقاً تعریف کنیم. ثانیاً توانمندی ما در تامین این ترانسفورماتور مورد نیاز از خارج کشور چقدر است. آیا توانمندی این را داریم که خودمان این ترانسفورماتور را از خارج خریداری کنیم. آیا توانمندی ترتیبات حمل و ترخیص آن را داریم. آیا توانمندی نصب و راه اندازی این ترانسفورماتور را داریم. یا این که توان چنین کاری را نداریم و کس دیگر باید این کارها را انجام بدهد. (مثلاً کلید در دست ( Turn-key). اگر توانمندی و مدیریت لازم را در خودمان می بینیم، با افراد مختلف قراردادهای مختلف می بندیم. مثلاً با یکی قرارداد خرید، با یکی قرارداد حمل و ترخیص و با دیگری قرارداد نصب و راه اندازی می بندیم. مهم این است که نیازمندی هایمان را با توانمندی هایمان بسنجیم. در مثال قبل از یک مهندس مشاور می خواهیم که مشخصات فنی ترانسفورماتور مورد نیاز ما را دقیقاً تعریف کند این مهندس مشاور دو تا کار می تواند انجام دهد. 1) مشخصات فنی دقیق و محدودکننده تدوین کند. 2) مشخصات فنی به صورت کلی ارائه بدهد.در نوع اول مشخصات دقیق است اما محدودکننده می باشد. مثلاً فقط از کمپانی زیمنس می توان خریداری کرد. در این صورت از همین جا رقابت کشته شد و بقیه مراحل مناقصه و مذاکره بی معنی است دیگر ارزیابی فنی معنا ندارد. ارزیابی مالی هم بی معنی است چون فقط یک قیمت داریم. بنابراین اگر در تعیین مشخصات فنی دقت نداشته باشیم و به صورت کلی مطرح نکنیم و محدود کرده باشد، بقیه مراحل مناقصه نمایشی است. یعنی از ابتدای کار مشخص است که برنده چه کسی است. تا آنجایی که می توانیم باید شرایط محدودکننده را حذف نماییم. این مسئله بسیار ظریف است یعنی وقتی مشاورین مشخصات فنی را تعریف می کنند، در حقیقت برنده را مشخص می کنند.در اینجا 3 علت می توانند وجود داشته باشد که مهندسین مشاور مشخصات فنی را محدودکننده تعیین نمایند:این که مهندسین مشاور به این نتیجه رسیده باشند که تولیدات فلان کارخانه (زیمنس) از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و غیر از آن را نمی پذیرند.در اثر بی سوادی مهندسین مشاور، مشخصات فنی محدودکننده مطرح می گردد. در این حالت متاسفانه مشاورین به جز این تولیدات، مشخصات فنی دیگری را ندیده و نمی شناسند.در اثر سوء نیت مهندسین مشاور، مشخصات فنی محدودکننده مطرح می شود. قبلاً فروشندگان با مهندسین مشاور تماس گرفته و توافق آنان را با پرداخت رشوه و غیره جلب نموده اند.از طرف دیگر مشخصات فنی نباید زیاد پراکنده باشد که در این صورت پیشنهادات واصله قابل مقایسه نخواهند بود. یعنی مشخصات گیج کننده و سردرگم کننده نباید باشند. در این زمینه از کلمه Equivalent نیز نباید استفاده کرد چون این کلمه به معنای معادل و برابر است که باز هم درست نیست. بهترین کاری که در این گونه مواقع می توانیم انجام دهیم مشخصات فنی کالای مورد نیاز را به صورت کاربردی (function) تعریف کنیم. مثلاً بگوئیم ماشین حسابی می خواهیم که چهار عمل اصلی را انجام دهد، جذر بگیرد و انتگرال را هم حل کند. تعریف دقیق مشخصات فنی سه حسن اصلی دارد.1) باعث ایجاد رقابت می شود. 2) باعث تسهیل در مقایسه می شود. 3) از اتلاف وقت جلوگیری می نماید.بنابراین تعریف مشخصات فنی اولاً باید اجازه رقابت بدهد ثانیاً طوری نباشد که امکان مقایسه پیشنهادات واصله را از ما بگیرد.پیدا کردن تولیدکنندگان، فروشندگان و کنندگان واقعی کار Sourcingهدف ما در این مرحله معیّن کردن تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار است. بسیاری از مواقع متاسفانه در این مرحله با حذف عمدی یا سهوی تعداد زیادی از تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار، رقابت را از بین می بریم. در بسیاری از مواقع به خاطر جهل بازرگانی، خودمان را به همان چهار و پنج کمپانی که قبلاً با آن کار می کردیم محدود می کنیم. باید از همه کسانی که کننده واقعی کار هستند در مناقصه دعوت به عمل آید.البته نکته ای که در این جا باید مورد توجه قرار گیرد، حدود رقابت است. مثلاً برای اجرای یک پروژه ای از تولیدکنندگان اروپای غربی، تولیدکنندگان آمریکایی، تولیدکنندگان ژاپنی، تولیدکنندگان اروپای شرقی، تولیدکنندگان هندی، تولیدکنندگان چینی دعوت به عمل می آید. همه این کمپانی ها اقدام به ارسال پینشهاد فنی – بازرگانی می نمایند. مشخصات فنی آنها بر روی کاغذ هیچ فرقی با همدیگر ندارند و مثل هم هستند و قطعاً تولیدکنندگان چینی، هندی یا اروپای شرقی برنده خواهند شد. اما در واقعیت این کمپانی ها با همدیگر قابل مقایسه نیستند. در اجرای پروژه و در عمل کمپانی های فوق با مشکل مواجه خواهند شد. اینها نمی توانند کار را انجام بدهند و ما را دچار مشکل خواهند کرد و باعث اتلاف وقت می شوند.رفتار عملی و قانونی انجام معاملات در شرکت های خصوصی و بخش دولتی:در بخش خصوصی هیچگونه دستورالعمل خاصی به صورت یکسان و الزام آور برای انجام معاملات آنها وجود ندارد. این که شرکت های خصوصی چگونه قیمت می گیرند و چگونه خریدهای خودشان را انجام می دهند از نظر قانونی محدودیتی ندارند. اما در عمل شرکت های خصوصی نیز همانند بخش دولتی یک روش خرید برای خودشان دارند البته در این کار قطعاً آزادی بیشتر دارند و هدف آنها نیز ایجاد رقابت و کسب منفعت و رضایت بیشتر است. در این رابطه قانون چیزی را به آنها تکلیف نکرده است.اما در بخش دولتی که طبق مواد 2 تا 5 قانون محاسبات عمومی شامل وزارتخانه ها ، موسسات دولتی و شرکت های دولتی می شوند، چون از ردیف بودجه دولتی هزینه می کنند، حتماً باید مطابق آئین نامه معاملاتی دولت عمل نمایند. یعنی چون از دولت پول می گیرند، نحوه خرج کردن آن هم باید مطابق آئین نامه معاملاتی دولت باشد. در آئین نامه معاملاتی دولت و آئین نامه معاملاتی شرکت های دولتی اصل بر انجام مناقصه است مگر در موارد استثنایی که البته در آئین نامه معاملاتی شرکت های دولتی این موارد استثنایی گسترده است. البته در آئین نامه معاملاتی دولت تشخیص ها و تصمیم گیری ها در سطوح عالیه صورت می گیرد و اما در آئین نامه معاملاتی شرکت های دولتی این تشخیص ها و تصمیم گیری ها به سطوح پایین تر تفویض شده است. بنابراین اصل در قانون این است که مطابق آئین نامه معاملاتی دولت، کلیه معاملات می بایستی از طریق مناقصه صورت گیرد ولی در عمل استثناء بر اصل مکرر شده است. در اغلب موارد ملاحظه می گردد که معاملات از طریق استعلام بهاء انجام می شود.طبقه بندی معاملات:معاملات کوچک – معاملاتی که به قیمت ثابت سال 1383 کمتر از بیست میلیون ریال باشد.معاملات متوسط – معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف مبلغ معاملات کوچک بوده و از ده برابر سقف ارزش معاملات کوچک تجاوز نکند (از دو میلیون تومان تا بیست میلیون تومان).معاملات بزرگ – معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از ده برابر ارزش مبلغ معاملات کوچک باشد.نصاب معاملات مذکور متناسب با تغییر شاخص سالانه قیمت ها از میانگین قیمت های 333 قلم کالا و خدمات به دست می آید که بانک مرکزی موظّف به اعلان آن است. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در ابتدای هر سال نصاب معاملات را بر اساس شاخص های کالاها و خدمات اعلام شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نماید.طبقه بندی انواع مناقصات:مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران به دو نوع زیر طبقه بندی می شوند:مناقصه عمومی open – مناقصه ای است که در آن فراخوان پیمانکاران و فروشندگان از طریق انتشار آگهی عمومی در جراید کثیرالانتشار به اطلاع کلیه مناقصه گران می رسد. از همه تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار دعوت می شود تا اسناد مناقصه را تهیه نمایند. در این آگهی نوع کار مشخص شده و از تمام کسانی که توانایی انجام کار را دارند می خواهیم تا در یک زمان معین نسبت به تهیه اسناد مناقصه اقدام و در مناقصه شرکت نمایند. هدف از این کار ایجاد قابت است. تا آن جایی که امکان دارد رقابت گسترده تر شود.مناقصه محدود Limited – مناقصه ای است که در آن به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه گذار، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر دلیل تایید می شود و فقط برای تعداد محدودی از تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار دعوت نامه ارسال می شود تا نسبت به تهیه اسناد مناقصه اقدام نمایند یا اینکه ما اسناد مناقصه را در اختیار آنان قرار می دهیم.مناقصات از نظر مراحل بررسی اسناد مناقصه به دو نوع زیر طبقه بندی می شوند:مناقصه یک مرحله ای – مناقصه ای است که پاکت های پیشنهادات مناقصه گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می گردد و نیازی به ارزیابی فنی – بازرگانی پیشنهادات توسط کمیته ارزیابی فنی – بازرگانی نمی باشد. هم مناقصات عمومی و هم مناقصات محدود می تواند به صورت یک مرحله ای برگزار شود.مناقصه دومرحله ای – مناقصه ای است که به تشخص دستگاه مناقصه گذار، لازم و ضروری که بررسی پیشنهادات مناقصه گران در جلسات مجزّا از نظر فنی و بازرگانی صورت پذیرد. بنابراین ابتدا کمیته فنی تشکیل می شود و پس از بررسی فنی پیشنهادات، نتایج ارزیابی فنی پیشنهادات واصله را به کمیسیون مناقصه گزارش می دهد و بر اساس مفاد این گزارش و پیشنهادات بازرگانی مناقصه گران، برنده مناقصه تعیین می شود. هم مناقصات عمومی و هم مناقصات محدود می تواند به صورت دومرحله ای برگزار شود.معمولاً مناقصه دومرحله ای برای مناقصات محدود به این صورت است که ابتدا یک فراخوان عمومی در جراید کثیرالانتشار برای شناسایی پیمانکاران واجدالشرایط چاپ می شود سپس کمیته فنی – بازرگانی از میان شرکت کنندگان، تعدادی محدود را جهت ارسال دعوت نامه انتخاب می نمایند. آنگاه از شرکت های انتخاب شده جهت تهیه اسناد مناقصه دعوت به عمل می آید. اینکه همه تولیدکنندگان و کنندگان واقعی کار در دنیا از طریق چاپ آگهی مناقصه در جراید کثیرالانتشار کشور از برگزاری مناقصه مطلع می شوند یا خیر، جواب منفی است. همه تولیدکنندگان و پیمانکاران از چاپ این آگهی و برگزاری مناقصه مطلع نمی شوند. اما اغلب کمپانی های بزرگ در دنیا معمولاً در ایران دفاتر نمایندگی دارند و از طریق دفاتر نمایندگی خود، این آگهی مناقصه را دریافت می نمایند. گاهی اوقات از طریق شرکت های خاصی که کارشناسان تهیه و فروش بریده روزنامه ها است این آگهی ها را دریافت می کنند. از طریق اداره امور اقتصادی وزارت امور خارجه نیز می توان این مناقصه را به اطلاع تولیدکنندگان واقعی رساند. یعنی وزارت امور خارجه به کنسولگری های خود در کشورهای خارج اطلاع می دهند و آنها نیز موضوع را از طریق اتاق های بازرگانی به اطلاع تولیدکنندگان و پیمانکاران می رسانند. چنانچه مناقصه خیلی مهم باشد بهتر است موضوع را در یک روزنامه بین المللی نیز چاپ کنند.اینکه مناقصه عمومی بهتر است یا مناقصه محدود، جواب خاصی برای این سئوال وجود ندارد. آئین نامه معاملات دولت تعین نوع مناقصه را به بالاترین مقام اجرایی هر سازمان تفویض نموده است. در بسیاری از موسسات دولتی این که کدام یک از این دو روش بهتر است، فقط یک عادت ایجاد شده است. در اکثر مواقع برگزاری مناقصه عمومی بسیار پردردسر است. ممکن است. زیرا صدها کمپانی با توانمندی های مختلف در مناقصه شرکت نمایند و نود درصد آنها هم کننده واقعی کار نمی باشند. بهترین پیشنهاد این است که مناقصه محدود دومرحله ای برگزار شود. ابتدا فراخوان عمومی می شود با ذکر نوع کار و موضوع مناقصه از کسانی که تمایل دارند در مناقصه شرکت نمایند درخواست می گردد امکانات، میزان سرمایه، ترکیب کارکنان، تجربیات قبلی و غیره را برای ما ارسال نمایند. آنگاه کمیته فنی – بازرگانی با ارزیابی توانایی ها و امکانات شرکت ها، تعدادی را انتخاب نموده و اسناد مناقصه فقط برای آن شرکت های انتخاب شده ارسال می گردد.تدوین اسناد مناقصه – Tender Documentsمناقصه از مصدر نقص گرفته شده است و به معنای کاستن و در اینجا به معنای کاستن از قیمت است. مناقصه فرایندی است رقابتی برای تامین کیفیت مورد نظر طبق اسناد مناقصه که در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت مناسب را پیشنهاد کرده باشد، واگذار می شود. بنابراین مناقصه یک روش رسمی خرید است که در آن پیشنهادات مناقصه گران بر اساس اسناد متضمن شرایط از پیش تعیین شده دریافت می گردد. سپس این پیشنهادات توسط یک کمیسیون خاص بنام کمیسیون مناقصه ارزیابی می شود. البته این پیشنهادات توسط یک ضمانتنامه خاصی بنام ضمانتنامه شرکت در مناقصه، حمایت و پشتیبانی می گردد. منظورمان از اسناد مناقصه یک مجموعه اسنادی است که عبارتند از:

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات»  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات» روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود خرید ارزان «قانون برگزاری مناقصات»