ماست بخورید تا سرطان ریه نگیرید!

سرطان ریه یکی از عوامل اصلی مرگ  و میر در دنیا است. و گرچه مصرف سیگار علت آشکار آن است اما حدود ۲۰ درصد از مبتلایان سرطان ریه هرگز لب به سیگار نزده اند. کسانی که از مصرف سیگار خودداری می کنند و کماکان خطر ابتلا به سرطان ریه در آن ها بالا است شاید بهتر باشد بیشتر ماست مصرف کنند. تحقیق جدیدی نشان داده میان مصرف زیاد ماست و فیبر و کاهش خطر بروز سرطان ریه ارتباط وجود دارد.

ماست بخورید تا سرطان ریه نگیرید!

این تحقیق چه می گوید؟

این پژوهش با تجزیه و تحلیل ۱۰ تحقیق صورت گرفته در آمریکا، اروپا و آسیا و با شرکت در مجموع نزدیک به ۱/۴ میلیون نفر صورت گرفته است. محققان به بررسی ۱۸،۸۲۲ مورد سرطان ریه پرداختند و ریسک فاکتورهای سرطان ریه مانند سیگار را در نظر گرفتند. به گفته ی آن ها این تحقیق یک آزمایش مشاهده ای است که در آن به بررسی وجود یا عدم وجود ارتباط میان سرطان ریه و عوامل دخیل در آن پرداخته شده است. محققان می گویند نتایج این پژوهش به دقت تحقیقاتی که نمونه گیری آن ها به صورت تصادفی صورت می گیرد نیست اما کماکان می تواند اطلاعات مهمی به دست دهد.

این پژوهش می گوید میان مصرف ماست و فیبر و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط وجود دارد. محققان پی بردند مردانی که روزانه ۸۵ گرم و زنانی که روزانه ۱۱۴ گرم ماست می خوردند، خطر ابتلا به بروز سرطان ریه در آن ها ۱۹ درصد کمتر بود.کسانی که بیشترین میزان مصرف فیبر را داشتند هم احتمال ابتلا به سرطان ریه در آن ها ۱۷ درصد کمتر بود. جالب آنکه این تحقیق نشان می دهد میان مصرف حتی اندک مقداری ماست یا فیبر و کاهش خطر بروز سرطان ارتباط وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش مصرف بیشتر ماست یا فیبر به طور منظم احتمال بروز سرطان ریه را تا ۳۳ درصد کاهش می دهد. تصمیم برای مصرف ماست یا فیبر تغییر بزرگی نیست و همه ی ما می دانیم که ایجاد تغییرات کوچک از همه ساده تر است و اینکه در فروشگاه مواد غذایی ماست را به سبد خرید خود اضافه کنید به تلاش زیادی نیاز ندارد.

تحقیقات قبلی چه می گوید؟

تحقیقات زیادی درباره ی ماست و فیبر از جهت سرطان ریه صورت نگرفته است. اما تحقیقات مشاهده ای متعدد دیگری وجود دارد که از وجود یک ارتباط بالقوه میان مصرف فیبر و بهبود عملکرد ریه ها و در برخی موارد، کاهش سرطان ریه حکایت دارند. متأسفانه شواهد و مدارک زیادی وجود ندارد که از وجود یک رابطه ی مستقیم میان این دو حکایت داشته باشد. علاوه بر این، تحقیقات حتی کمتری درباره ی ماست و سرطان ریه وجود دارد و تا به حال هیچ پژوهشی که اثر مصرف همزمان ماست و فیبر را بسنجد، صورت نگرفته است. با این حال تحقیق جدید صورت گرفته گرچه دلگرم کننده است اما قطعی نیست. مطالعه بر روی میکروبیوم روده (باکتری های مفیدی که درون روده ها زندگی می کنند) و اثر احتمالی آن بر دیگر بخش های بدن همچون ریه ها مزایای زیادی دارد، بنابراین احتمالاً تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

مصرف روزانه ماست تا چه حد اهمیت دارد؟

مصرف بیشتر ماست و فیبر حتماً فواید بسیار مختلفی برای سلامت ما دارد. ماست سرشار از کلسیم، ویتامین های بی و دی و بسیاری از دیگر مواد مغذی است. با این حال، به خاطر داشته باشید که خطر ابتلا به سرطان ریه را بیش از همه کسانی را تهدید می کند که یا در حال حاضر سیگاری هستند یا سابقه ی قابل توجهی در مصرف سیگار دارند. اگر سیگار می کشید بهترین کاری که برای بهبود سلامت خود می توانید انجام دهید این است که سیگار را ترک کنید، نه اینکه به کشیدن سیگار ادامه دهید و مصرف فیبر یا ماست را بیشتر کنید. اضافه کردن ماست به رژیم غذایی خود مفید است اما نباید اولین راه مقابله ی شما با سرطان ریه باشد. محققان هنوز راه طولانی در پیش دارند. پس شما فعلاً به یک فروشگاه بروید و برای خود ماست بخرید و با غذای تان کمی بیشتر سبزیجات مصرف کنید. قطعاً ضرر نخواهید کرد. البته باید در انتخاب ماست هم دقت کنید. بسیاری از انواع ماست مملوء از قندهای افزودنی هستند و در اصل مثل این است که سراغ یک ماده غذایی بی ارزش دیگر رفته باشید. ماستی که می خرید باید پرچرب و یونانی و از نوع پروبیوتیک باشد. می توانید با اضافه کردن میوه یا عسل آن را شیرین کنید.

نظر دهید

      پاسخ دهید