مصرف روزانه چای سیاه چه فواید و مضراتی دارد؟

چای سیاه که البته در واقع سیاه نیست، در چین به دلیل رنگش به آن «چای قرمز» می گویند. نوشیدن روزانه ی چاه سیاه فواید زیادی برای سلامت ما دارد. این نوشیدنی به دلیل کافئین قابل توجهی که دارد جایگزین مناسبی هم برای قهوه محسوب می شود. اما اگر در مصرف روزانه ی آن زیاده روی کنید می تواند خطراتی هم به دنبال داشته باشد.

در ادامه می خواهیم با فواید مصرف چای سیاه و خطرات بالقوه ی آن آشنا شویم.

۱- ممکن است فشار خون را کاهش دهد

مصرف روزانه چای سیاه چه فواید و مضراتی دارد؟

طبق تخمین ها ۲۶ درصد از جمعیت دنیا از مشکل فشار خون بالا رنج می برند و این امر می تواند به مشکلات جدی بیانجامد. این تأثیر گرچه ممکن است اندک باشد اما تحقیقات نشان داده مصرف منظم چای سیاه می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

۲- ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند

مصرف روزانه چای سیاه چه فواید و مضراتی دارد؟

از هر ۳ فرد بزرگسال در دنیا یکی به مشکل کلسترول بالا دچار است. اما به طور کلی ریسک بروز این مشکل در مردان بیشتر از زنان است. محققان پی برده اند گنجاندن چای سیاه در رژیم غذایی خود می تواند سطح کلسترول خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۳- می تواند با پوسیدگی دندان مقابله کند

مصرف روزانه چای سیاه چه فواید و مضراتی دارد؟

چای به طور کلی می تواند فواید متعددی برای سلامت دهان و دندان داشته باشد. اما تحقیقات نشان داده به خصوص چای سیاه حاوی موادی است که باکتری های عامل پوسیدگی را از بین می برند.

۴- ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند

مصرف روزانه چای سیاه چه فواید و مضراتی دارد؟

نزدیک به ۴۲۲ میلیون نفر در دنیا از بیماری دیابت رنج می برند. نزدیک به ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد ابتلا به دیابت از نوع دو آن هستند. با این حال تحقیقات نشان داده مصرف چای سیاه می تواند میزان قند خون را کاهش دهد و متعاقباً احتمال ابتلا به دیابت را کمتر سازد.

۵- ممکن است باعث سردرد شود

مصرف روزانه چای سیاه چه فواید و مضراتی دارد؟

مصرف روزانه ی چای سیاه در مقادیر زیاد می تواند عوارض جانبی داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از: سردرد، میگرن و عصبی شدن. علت همه ی این ها کافئین موجود در چای است.

۶- می تواند باعث اضطراب و بروز مشکل در خواب شود

چای سیاه گرچه نوشیدنی انرژی بخشی است اما افراط در مصرف کافئین موجود در آن می تواند باعث افزایش اضطراب و نگرانی شود. این مسأله ممکن است چرخه خواب شما را هم مختل کند و بر توانایی به خواب رفتن تان اثر بگذارد.

نظر دهید

      پاسخ دهید