چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

اگر شکلات را سفت و سخت در دسته ی میان وعده یا دسر قرار داده اید، باید بدانید که فرصت بزرگی را از دست می دهید. از دوران باستان تاکنون  از شکلات برای درمان بسیاری از مشکلات جسمی استفاده شده و جایگاه جایگزین ناپذیر آن در هر رژیم غذایی اثبات شده است. بنابراین اگر دلتان می خواهد هر روز به خصوص برای صبحانه شکلات بخورید، حالا بهانه ی خوبی برایش دارید.

در ادامه به فواید مصرف شکلات در صبحانه خواهیم پرداخت.

۱- توانایی ذهنی تان را افزایش می دهد

چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

تحقیقات نشان داده کسانی که دست کم یک بار در هفته شکلات تلخ می خورند اغلب عملکرد بهتری در آزمون های مختلف ذهنی و حافظه دارند. فلاونول های موجود در کاکائو گردش خون به سمت مغز را افزایش می دهد و این مواد در بخش هایی از مغز جمع می شوند که مسئول یادگیری و حافظه هستند. بنابراین اگر می خواهید مغزتان به کار افتد، بخصوص پیش از امتحان، خوردن شکلات در هنگام صبح کمک زیادی به این مسأله خواهد کرد.

۲- هوس های غذایی تان را از بین می برد

چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

خوردن شکلات بعید ترین راه برای کاهش وزن به نظر می رسد اما مصرف شکلات در هنگام صبح با فرو نشاندن هوس های غذایی که طی روز به سراغ تان می آید، می تواند باعث کاهش عادت های غذایی بد شما شود. این کار به تنظیم اشتهای شما کمک می کند و ریسک پرخوری را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده مصرف یک صبحانه ی پرکالری شامل شکلات کمک می کند طی روز کالری کمتری دریافت کنید.

۳- روحیه را تقویت می کند

چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

برای بسیاری از ما صبح یکی از اوقات دشوار روز است. اما بهتر است از همان ابتدای روز روحیه ی خوبی داشته باشیم. مصرف شکلات می تواند روحیه را تقویت کند و باعث شکل گیری احساسات مثبت شود. خوردن شکلات باعث تولید اندورفین می شود و بر روی دیگر مواد شیمیایی شادی بخشی که در بدن تولید می شوند یعنی سروتونین و دوپامین هم تأثیر می گذارد. شکلات خاصیت ضد افسردگی هم دارد.

۴- برای قلب تان مفید است

چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

تحقیقات نشان داده کسانی که روزانه شکلات بیشتری مصرف می کنند ریسک بروز بیماری و سکته قلبی در آن ها کمتر است. خوردن شکلات تلخ ورزش بسیار خوبی است برای قلب: این ماده غذایی به لطف نیتریک اکسیدی که از فلاونول های موجود در آن تولید می شود، فشار خون را کاهش می دهد و به آرام گرفتن عروق خونی کمک می کند.

خوردن مقادیر مناسبی از شکلات تلخی که سرشار از کاکائو باشد هم می تواند نحوه ی سوخت و ساز گلوکز در بدن را بهبود ببخشد، امری که به مقابله با دیابت کمک می کند. و در نهایت آنکه شکلات تلخ می تواند سطح کلسترول مضر را کاهش دهد، کلسترولی که در مقادیر زیاد می تواند سرخرگ ها را مسدود کند. شکلات تلخ میزان کلسترول مفید را هم افزایش می دهد. گرچه همه ی این فواید محدود به مصرف صبحگاهی شکلات نیست، اما به طور کلی ماده غذایی سالمی برای شروع روز است.

۵- هوشیارتان می کند

چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

کاکائو مانند دانه های قهوه و چای حاوی کافئین است. مقدار آن می تواند متغیر باشد اما معمولاً شکلات هر چه تلخ تر باشد کافئین آن بیشتر است و شکلات سفید هم هیچ کافئینی ندارد. و کاکائو مانند دیگر مواد غذایی کافئین دار، هوشیارتر و گوش به زنگ ترتان می کند. ماده ی شیمیایی دیگری که در کاکائو وجود دارد تئوبرومین است. شکلات مزه ی تلخ خود را از این ماده می گیرد. تئوبرومین انرژی را بالا می برد، یعنی همان چیزی که صبح ها به آن نیاز دارید.

۶- مملوء از مواد مغذی است و به دستگاه ایمنی بدن کمک می کند

چرا باید شکلات را به صبحانه خود اضافه کنیم؟

شکلات علاوه بر همه ی فواید دیگرش مملوء از مواد مغذی است. شکلات های تلخ ۷۰ درصد حاوی آنتی اکسیدان (به میزانی حتی بیشتر از چای سبز!)، کلسیم، مس و منیزیم است. فلاونول های موجود در کاکائو به مقابله با صدمات سلولی ناشی از اکسیدان هایی کمک می کنند که هر روز در معرض شان هستیم: چیزهایی مانند دود سیگار، آلودگی هوا و الکل. بنابراین با خوردن کاکائو پیش از ترک خانه می توانید خود را از این آسیب ها حفظ کنید.

۷- به ورزش صبحگاهی تان کمک می کند

شیر کاکائو یکی از بهترین نوشیدنی های ورزشی است و این مسأله در مورد شکلات جامد هم صدق می کند. شکلات تلخ سطح نیتریک اکسید را در بدن بالا می برد و باعث می شود ماهیچه ها ترمیم و رشد بهتری داشته باشند. به همین دلیل به وعده های غذایی قبل یا بعد ورزش خود مقداری شکلات تلخ یا کاکائو اضافه کنید.

نظر دهید

      پاسخ دهید