چگونه ناخن‌های سالم و محکمی داشته باشیم؟

رشد ناخن‌های بلند و محکم یک فرآیند چند مرحله‌ای است. تا زمانی که از ناخن‌های خود مراقبت خوبی داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را به اندازه‌ی دلخواه رشد دهید. شما باید، با اطمینان از اینکه عادت‌های بد ناخن‌هایتان را متوقف کرده‌اید، کار را شروع کنید. پس از آن، مصرف ویتامین‌های مناسب و  مانیکور کردن به رشد ناخن‌های شما کمک می‌کنند.


بخش اول توقف عادات بد


1. از جویدن ناخن‌های خود دست بردارید

جویدن ناخن‌ها، برای سلامتی شما مضر است. اگر چه برای بسیاری از افراد یک عادت عصبی معمولی است، اما می‌تواند باعث عفونت باکتریایی بر روی دست‌ها و در دهان شما شود. اگر پوست خشک و یا لق اطراف ناخن‌هایتان دارید، به جای جویدن، آن‌ها را با ناخن‌گیر از پوست جدا کنید.

  • سعی کنید ناخن‌های خود را با دقت تمیز نگه دارید و یا آن‌ها را طراحی کنید، چرا که با این کار کمتر تمایل خواهید داشت که آن‌ها را بجوید.
  • هنگامی که حوصله‌تان سر می‌رود، آدامس بجوید یا می‌توانید با یک توپ کوچک، سکه و … بازی کنید.
  • پوست اطراف ناخن‌هایتان را نکنید. ممکن است خودتان را متقاعد کنید که فقط با کندن پوست اطراف ناخن‌هایتان، در واقع به آن‌ها آسیب نمی‌رسانید. این یک باور کاملا غلط است و تنها باعث می‌شود که ناخن‌های شما، از طریق رطوبت اضافی از بزاق دهان ضعیف شوند و ناخن‌های شما را در معرض شکستن قرار دهند.
  • هفته‌ای یک ناخن را انتخاب کنید و آن را نجوید. به تدریج ناخن‌های “بدون جویدن” بیشتری را اضافه کنید تا خود را از این عادت دور کنید.
  • در صورتی که عمل جویدن ناخن‌هایتان شدید باشد یا مورد دیگری که ممکن است باعث شود که شما ناخن‌هایتان را بجوید، توصیه می‌شود که صحبت کردن با یک درمانگر را برای رهایی از اضطراب‌تان در نظر بگیرید.

جویدن ناخن ها ممنوع

2. استفاده از ژل ناخن و اکریلیک را متوقف کنید

پاک کردن ژل یا اکریلیک ناخن‌ها باعث می‌شود ناخن‌های شما خشک، شکننده و غیر قابل تحمل به نظر برسند. حتی پاک کردن مناسب نیز می‌تواند به ناخن‌های شما آسیب برساند، زیرا با مرطوب شدن ناخن‌ها همراه است. هنگامی که بستر ناخن شما خیس است، بسیار حساس هستند.

  • اگر مایل به استفاده از ژل مانیکور یا مانیکور اکریلیک هستید، بهتر است آن را به طور متناوب امتحان کنید. یک مانیکور سنتی بین ژل مانیکور یا مانیکور اکریلیک انجام دهید.

استفاده از ژل ناخن ممنوع

3. از تمیز کردن لاک ناخن‌هایتان دست بردارید

استفاده کردن از لاک ناخن، اغلب لایه رویی بستر ناخن شما را از بین می‌برد، چرا که این یک پایه ضعیف برای ناخن‌های شما است.

کندن لاک با دست ممنوع

4. پرش بین بیس کات و تاپ کات را متوقف کنید

هنگامی که عجله دارید و یا می‌خواهید لاک ناخن‌هایتان سریع‌تر خشک شوند، استفاده از بیس کات و تاپ کات بسیار آسان است. با این حال، هنگامی که از این کارها صرفه نظر می‌کنید به ناخن‌های خود آسیب می‌رسانید. آن‌ها از ناخن‌های شما در برابر تغییر رنگ محافظت می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها به ناخن‌های شما می‌چسبند و به براق شدن آن‌ها نیز کمک می‌کنند. اگر مقدارشان کمتر شود، به ناخن‌های شما آسیب بیشتری می‌رسانند.

  • بسته‌های لاک‌ پاک‌کن را از قبل در کیف خود بگذارید، تا هنگامی که ناخن‌های شما شروع به لب پر شدن می‌کنند، از آن‌ها‌ استفاده کنید.

زدن لاک روی ناخن

5. از ناخن‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

کندن یا خراشیدن برچسب و یا باز کردن یک حلقه کلید با ناخن‌ها، همه‌ی مواردی است که به راحتی می‌تواند ناخن‌های شما را خراب یا شکسته کند. حتی ممکن است متوجه نباشید که این کار را انجام می‌دهید. اما اگر می‌خواهید ناخن‌های قوی‌تری داشته باشید باید سعی کنید ناخن‌های خود را بیش از حد از آب دور نگه دارید، چرا که می‌تواند ناخن‌های شما را نرم، ضعیف و انعطاف پذیر کند.

  • بهترین راه برای متوقف کردن این کار، کاهش تدریجی آن است. قیچی یا ابزار دیگر را به همراه خود داشته باشید تا در باز کردن، خراشیدن و یا کندن هر چیزی که در طول روز نیاز دارید به شما کمک کند. از انجام فعالیت‌هایی که باعث خم شدن ناخن‌های شما می‌شود خودداری کنید. لاک ناخن را روی ناخن‌های تمیز بزنید تا از جویدن آن‌ها جلوگیری کنید.

کندن برچسب با ناخن ممنوع


بخش دوم مصرف ویتامین‌های مناسب


1. مقدار زیادی ویتامین H (بیوتین) مصرف کنید

بیوتین، رشد و استحکام ناخن‌ها، مو و پوست را افزایش می‌دهد. با هدف مصرف 30 تا 40 میکروگرم در روز و یا از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها.

  • غلات، قارچ، موز، ماهی قزل‌آلا و آووکادو منابع عالی بیوتین هستند.

خوردن موز

2. غذاهای حاوی اسید فولیک مصرف کنید

اسید فولیک و یا ویتامین B9 به جلوگیری از آسیب رساندن به سلول‌های عصبی شما کمک می‌کند و سلول‌های قرمز خون را سالم نگه می‌دارند. بهترین ویتامین برای رشد ناخن است و مصرف زیاد آن تاثیری نخواهد داشت، زیرا بدن شما به طور طبیعی مقدار اضافی را دفع می‌کند.

  • ماهی، گوشت قرمز، پنیر و محصولات سویا، غنی شده از نظر اسید فولیک هستند.

خوردن پنیر، ماهی و گوشت قرمز

3. ویتامین A مصرف کنید

ویتامین A به تقویت ناخن‌های شما کمک می‌کند. دوز توصیه شده 700 تا 900 میکروگرم در روز است.

  • سیب زمینی شیرین، هویج، کدو و سبزیجات برگدار سرشار از ویتامین A هستند.

خورذن سیب زمینی - هویج - سبزی

4. مقدار زیادی ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C بیشتر برای کمک به سلامتی ایمنی بدن شناخته شده است. این بدان معناست که به بهبودی بدن و رشد ناخن‌ کمک می‌کند و به آن‌ها قدرت می‌بخشد.

  • پرتقال، کلم، توت فرنگی و فلفل دلمه از نظر ویتامین C غنی هستند.

خوردن پرتقال - توت فرنگی - فلفل


بخش سوم مانیکور کردن صحیح ناخن


1. شکل دادن و مراقبت از ناخن‌ها

برای اینکه‌ ناخن‌های شما محکم و بلند شوند، باید از یک پایه مناسب شروع کنید. این بدین معناست که برای شروع به ناخن‌های تمیز و سالم احتیاج دارید. آن‌ها را شکل دهید و کوتیکول‌ها را مرتب نگه دارید.

  • آن‌ها را به درستی شکل دهید. از لبه بیرونی شروع کنید و به سمت مرکز بروید. جلو و عقب رفتن در یک حرکت تکراری، ناخن‌های شما را ضعیف می‌کند.
  • شکل مناسب ناخن را برای تقویت رشد آن انتخاب کنید. یک شکل گرد ابتدایی برای رشد آسان‌تر است. اگر ناخن مربعی شکل را دوست دارید، احتمالا از آن به عنوان ابزار استفاده خواهید کرد.

سوهان کشیدن ناخن

2. از کوتیکول، به درستی مراقبت کنید

ناخن‌های خود را به مدت 5 دقیقه در آب گرم خیس کنید تا کوتیکول‌ها نرم شوند. یک پاک کننده کوتیکول را روی ناخن‌های‌تان بگذارید و از چوب کوتیکول برای هل دادن پوست مرده به عقب استفاده کنید. اضافات آن را بشویید. این کار را تا 4 بار در هفته انجام دهید.

  • برای افزایش سلامتی کوتیکول‌، هیالورنیک اسید را به داخل و اطراف کوتیکول‌های بزنید.
  •  آن‌ها را مرطوب کنید. استفاده از مرطوب کننده در اطراف کوتیکول‌ها، مانع از آویز شدن و شکستن ناخن‌ها می‌شوند.

قرار دادن ناخن در آب

3. درمان‌های تقویتی را اعمال کنید

چندین درمان تقویتی وجود دارد. هنگامی که یک پایه مناسب را ایجاد و به درستی از کوتیکول‌های خود مراقبت کردید، یکی از درمان‌های متناسب با بودجه را در نظر بگیرید.

  • سرم‌ها اغلب گران قیمت هستند، اما سریع‌ترین و بهترین نتیجه را در تقویت ناخن‌ها ایجاد می‌کنند.
  • کرم‌ها برای استفاده روزمره مناسب هستند. شما می‌توانید از درمان‌های فشرده پروتئینی که به شکل کرمی هستند استفاده کنید. آن را در صبح و یا شب قبل از خوابیدن، بر روی ناخن‌هایتان بمالید.
  • پولیش به حفظ ناخن‌های شما کمک می‌کند. استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه و آسان است.
  • برای محافظت از ناخن‌های خود از تاپ کت و سفت کننده ناخن استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید که با سفت کننده‌های ناخن یا هر چیز دیگری، ناخن‌های شما شانس بیشتری برای شکستن و یا ترک خوردن دارند که می‌تواند دردناک باشد.
  • روغن جوجوبا، روغنی است که می‌توانید از آن روی ناخن‌های خود استفاده کنید تا انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. بنابراین به جای اینکه ناخن‌‌هایتان شکسته شوند، خم می‌شوند.

زدن کرم تقویت کننده روی ناخن

بیشتر بخوانید: تقویت و محکم کردن ناخن‌ها به روش خانگی 

نظر دهید

      پاسخ دهید