تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان یادگیری دانش آموزان و بهبود فرایند یاددهی یادگیری
239);”>word
تعداد صفحات : 23 صفحه
فهرست مطالب
چکیده………………………………………………………………………………………. 1
مقدمه………………………………………………………………………………………. 2
بیوگرافی…………………………………………………………………………………… 4
بیان مساله…………………………………………………………………………………. 6
فناوری اطلاعات وارتباطات…………………………………………………………….. 10
مفهوم سواد اطلاعاتی…………………………………………………………………… 15
نقش و تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی…………………………. 20
کاربرد فناوری اطلاعات…………………………………………………………………. 22
موانع و مشکلات………………………………………………………………………… 28
محدودیت ها……………………………………………………………………………… 32
توصیه ها و راهکارها………………………………………………………………….. 34
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………… 35
فهرست منابع …………………………………………………………………………… 37
چکیده
در جهان امروزاستفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و نیز نفوذ آن در زوایای مختلف زندگیبشری، موجب تحولات بزرگی در مناسبات حاکم بر جامعه بشری و انسانی شده است که از آنبه عنوان انقلاب اطلاعات یاد می شود. توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و استفاده ازاین فناوریها موجب شده است عصر جدیدی در زندگی جوامع بشری آغاز گردد که جامعهاطلاعاتی نامیده می شود. ورود به این دوره نیاز به تمهیدات و امکانات لازم است کهمهمترین آن بسترسازی مناسب فرهنگی است که نخستین اقدام در این خصوص لحاظ نمودنموضوع چگونگی استفاده بهینه از نرم افزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامهآموزش عمومی است.در این مقاله سعی شده است نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزانیادگیری و سواد اطلاعاتی بررسی شود و نیز مزیتها، موانع و مشکلاتاستفاده از فناوری اطلاعات و توصیه ها و راهکار ها نیز بیان شده است.
مقدمه
عصر حاضر، عصر اطلاعات است. اطلاعاتی که در زمانیبسیار کوتاه دو برابر و حتی چند برابر می شود و در یک لحظه در تمامی نقاط جهانمنتشر می گردد. با تاثیرپذیری زندگی بشر از این پدیده می توان گفت که جهان واردجامعه اطلاعاتی1 شده است،بسیاری از محققان جامع اطلاعاتی را جامعه چند ساختی و چند وجهی می دانند که تماملایه بندی ها و سطوح آن نیازمند اطلاعات است. در چنین جامعه ای دسترسی و یا عدمدسترسی به اطلاعات نقشی اساسی و تعیین کننده ای را در تمام عرصه ها ایفا می کند.
امروزه، دیگر نمی توان با طرز تلقی گذشتهو سوگیری های کهنه به استاد و دانشجو نگریست. در حال حاضر، جامعه امروزی به افرادتحصیل کرده که ازقدرت تصمیم گیری برخوردار بوده و بتوانند در دنیایی که روزبهروزدر حال تغییراست، براساس توانایی خود دراندیشیدن، عمل و برقراری ارتباط بادیگران به اجرای تصمیمات بپردازند، نیازدارد. بایستی تمامی افراد، موسسات و نظامهای آموزشی خود را برای تغییرات مختلفی که یادگیری را امری ضروری می سازد، آمادهسازند. اگر نظام آموزشی ما خواهان مشارکت درجامعه ای باشد که براساس دانش و فناوریحرکت می کند، باید خود را برای این تحول عظیم و حیاتی آماده نماید و مزایایاستفاده از این فناوری با توجه به اهداف نظام آموزشی را به عرصه ظهوربرساند.
ظهور فناوری اطلاعات وارتباطات دریچه یجدیدی را فراروی انسان گشوده و برجنبه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی اوتاثیرگذاشته است. انسان سعی کرده با افزایش دانش خود دراین زمینه ازآن به شکل هایگوناگون استفاده کندکه از جمله آنها در آموزش است.
حتی امروزه در مفهوم سواد نیز تغییرات شگرفی صورتگرفته است. دیگر از آن به عنوان سواد سنتی یاد نمی شود. سواد در گذشته تنها درخواندن، نوشتن و محاسبه کردن خلاصه می شد و اکنون از سواد به شکل پیشرفته آن بهعنوان سواد اطلاعاتی استفاده می شود که با توجه به تحولات جامعه کنونی ضروری بهنظر می رسد. در این شرایط یکی از اصلی ترین وظایف سازمانهای مختلف، از جمله موسساتآموزش و پرورش به هنگام سازی خود و دانش آموزان با این تغییر وتحولات همراهباپیشرفت های جدید می باشد.
تردیدی نیست که آینده هر جامعه ای بهکیفیت و نحوه کاربرد آموخته هایی است که در زمینه علمی به کار برده می شود. دردنیای امروز در حیطه آموزشی میزان دسترسی به اطلاعات علمی و همچنین استفاده ازفناوری های جدید و نحوه کاربرد آنها به ویژه در تولید علمی ، معیار رشد و پیشرفتمحسوب می گردد به طوری که این امر در رتبه بندی آنها تاثیر بسزایی دارد. ازسویدیگردرجامعه اطلاعاتی و عصراطلاعات، دستیابی و نیل به سواد اطلاعاتی امری ضروریاست. نیاز دانش آموزان و دانشجویان برای دستیابی به منابع معتبر وکارآمد بر همگانمبرهن و آشکار است .