عمومی و متفرقه · آوریل 19, 2024 0

تحقیق در مورد مذاهب

تحقیق در مورد مذاهب

دانلود تحقیق در مورد مذاهب

تحقیق در مورد مذاهب مذاهبدانلود تحقیق در مورد مذاهب مذاهبتحقیقموردمذاهب

——-

تحقیق در مورد مذاهب

تحقیق در مورد مذاهب

فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 5
حجم فایل: 15
قیمت: 16170 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 5 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏یا حق
‏مذهب‏ مغان‏مغان در اصل قبیله ای از قوم ماد بود که مقام روحانیت منحصرا به انان تعلق دتشت . انگاه که ایین زرتشت برنواحی غربی وجنوب ایران یعنی ما د و پارس مستولی شد مغان پیشوایان دیانت جدید شدند . در کتاب اوستا نام طبقه روحانی را به همان عنوان قدیمی که داشتند یعنی اترون میبینیم اما در عهد اشکانیان و ساسانیان معمول این طبقه را مغان می‏نامیدند.
‏[ 11]‏= در اخبار از پیغامبر علیه السلام فرمود
‏سنوا فی المجوس سنه اهل الکتاب غیرنا نسائهم و لا اکلی زبایحهم.‏ در مغان همه سنتهای اهل کتاب نگاه دارید الا دو چیز یکی انکه از ایشان زن مخواهید و دیگر از کشته ایشان مخورید.
‏و مذهب ایشان چنان است که میگویند همه خیرها از خداست و همه شرها از شیطان است. و ایزد تعالی را یزدان میخوانند و شیطان را اهریمن گویند. و گویند یزدان قدیم است واهرمن محدث و ابتدای مردم را کیومرث گویند. و گویند صانع چون بینا بود در بینائی خویش تفکر کرد_ از تفکر او اهرمن پدید امد .‏ تعالی الله عن ذالک علوا کبیرا‏ و اتش را عزیز و بزرگ دارند و او را خدمت کنند.
‏و اب را نیالند یعنی به هیچ چیز الوده نکنند و جز به خوردن به کار نبرند و شادی کردن و می خوردن به طاعت دارند و هر روز سه بار افتاب را سجده کنند. بر ان روی که افتاب باشد و به وقت طعام خوردن سخن نگویند و زمزمه به وقت خوردن واجب دارند و از مردگان احتراز کنند و خویشان را نکاح روا دارند چون مادر و خواهر و دختر و لوطی را سنگسار کنند و مردگان را گور ننهند بلکه به هوا دهند در دخمه. و اتش پرست را‏ ‏هربد‏خادم اتشکده را گویند
‏[ 12]‏ ‏خوانند.
‏مذهب ‏زرتشت‏پیشرو و پیشوای اتش پرستان است. که اصل ان زرثوشتر است. زرتشت نام شخصی است از نسل منوچهر . شاگرد افلادوس حکیم که شاگرد فیثاغورث بود و در زمان گشتاسب دعوی نبوت نمود و محبوس او را پیغمبر دانند و زند را کتاب اسمانی دانند.
‏و به زعم فردوسی او را از نسل ابراهیم خوانند و نامش ابراهام و زرتشت لقب اوست
‏[ 13]
‏مغان گویند ما را پیغمبری بوده است ‏ زرتشت‏ نام که این شرایع را اورده است و سه کتاب اورده است‏. ‏زند‏نام کتابی است که زرتشت دعوی میکرد از اسمان برای من نازل شده و تفسیر پازند و اوستا است.
‏[ 14]‏ و پازند و ‏اویستا‏به معنی اساس و بنیاد است و کتاب مذهبی ایرانیان و زرتشتیان و یکی از اثار قدیمی و شاید قدیمی ترین اثر مکتوب ایران باشد و د رروایات اسلامی اماده است که برروی دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بود که د رحمله سوزانیده شد.و در زمان اشکانی و بعد در دوره ساسانیان به جمع اوری و ترتیب و تدوین اوستا پرداختند و گویند اوستا کنونی یک پنجم ان است . در زمان ساسانیان تفسیری بزبان پهلوی براوستا نوشتند که انرا زند گویند و سپس شرحی بر زند نوشتند که انرا پازند نامیدند. اوستا دارای 21 نسک و در پنج قسمت است . یسنا(دارای 72 فصل که 17 فصل ان گاتها است) .ویسپرد.وندیدا.یشتها.خرده اوستا. فسمتهای مختلف اوستا در زمانهای مختلف و بوسیله اشخاص نوشته شده است و میگویند فقط گاتها از خود زرتشت است . اوستا مشتمل است برنیایش اهورامزدا و امشاسپندان و ایزدان و کوضوع های اخلاقی و دینی و داستانهای ملی و غیره است.
‏[ 1‏5]
‏و در ان کتاب ها الفاظی است نامفهوم لیکن گروهی از ایشان انرا تفسیر و تاویل نهاده اند.
‏مذهب ‏مزدک‏مردی بود از نسا(شهری بود در خرسان). دو قرن پیش از مزدک مردی بنام (زردشت بونده)از مردم فسا که مذهب مانوی داشت ائینی به نام ( دریست دین) اورد و مزدک که مرد عمل بود این ائین را رواج داد دریست دین یعنی (( ائین بوندیسزرتشتو مزدک)) و به منزله اصلاحی در دین مانی بوده است و فرق ان با ائین مانوی این بوده است که معتقد بودند تاریکی مانند روشنائی از روی اراده و قصد عمل نمیکند بلکه رفتارش کورکورانه و از روی اتفاق است بنابر این اختلاط نور و ظلمت که نتیجه ان این عالم مادی است بنابراین تفوق نور از ظلمت در ائین مزدک بیشتر از مانی است و یزدان بر اهرمن پیروز خواهد شد اما نه بصورت کامل زیرا که جهان مادی برجای بماند و مقصد نهائی از تحول و تطور عالم این است که ذرات نور را از تاریکی برهاند. در این نکته ائین مانی و مزدم مشترکند .مزدک خدا را فرض بر این میکرد که خدای برتختی نشسته است و در برابر یزدان چهار نیرو است که عبارتند از دریافتن- هوش-حافظه-شادمانی. تحت امر این چهار نیرو .هفت وزیر و دوازده وجود روحانی است .و همانند هفت سیاره اسمان در دایره علائم دوازده گانه منطقه البروج میگردند و وزرای هفتگانه نیز در میان دایره وجود روحانی گردش میکنند. و چهار نیرو در وجود انسان مضرندو(هفت)و (دوازده) کار جهان را زیر سلطه خود دارندو در نهایت نور از ظلمت رهائی خواهد یافت و انسان باید با اعمال خود و یا با امساک به این رهائی یاری کند
‏[ 16]
‏مرد در زمان قباد فیروزان از شهر نسا بیرون امد که او را مزدک نامیدند که دعوی پیامبری نمود وبعضی از احکام زرتشت را تغییر داد و اموال و فروج بر خلق مباح نمود و گروهی به او ایمان اوردنند و ب این عقیده بودند که این مال و نعمت در اصل همه برای خلق بوده است و اکنون هم همچنان است .
‏تا اینکه در نهایت نوشیروان با مزدک مناظره نمود و او را با حجت نمود و در نهایت بکشت.
‏مذهّب ‏مانی‏مانی بعد از حضرت مسیح علیه السلام ظاهر شد و دعوی پیغامبری نمود . دین زرتشت و مسیح را ترکیب نموده و در هر دو تصرف نموده او ادیان گذشته را در هم امیخته و چند کتاب فراهم نمود همانند انگلیون و شاپورگان و کنزالحیاه و سفرالجباره و مقلات بسیار دیگر و در علم نقاشی از نقاشان چین و هند سر مشق داشت.
‏[ 17]
‏مانی مردی بود که در صنعت صورتگری استاد بود و در روزگار شاپوربن اردشیر بیرون امد .در بین قوم مغان وزرتشا دعوی پیغتمبری نمود و دلیل و برهان او صناعت قلم و و صورت گری بود. گویند بر تیکه ای حریر سفید خطی کشید وزمانیکه که یک تار حریر بیرون آوردند ان خط ناپدید شد . مانی کتابی نوشت که به انواع تصاویر مزین بود که انرا ‏ارزنگ مانی‏ نامیدند که این کتاب در خزائن غزنین موجود است و اطول این کتاب همه طریق زرتشت است و مذهب ثنوی داشت .

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  تحقیق در مورد مذاهب  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت تحقیق در مورد مذاهب روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود تحقیق در مورد مذاهب