عمومی و متفرقه · آوریل 20, 2024 0

خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک

خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک

دانلود خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک

خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک , خرید , ارزان , هند، , اسرائیل , و , مناسبات , استراتژیک ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 16 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>هند اسرائیل ومناسبات استراتژیک ، معامله « فالکون »
پیشینه
مناسبات هند واسرائیل سابقه ای دیرینه دارد وبه روزهای اول استقلال این دو کشور دراواخرسال 1947 میلادی باز می گردد . جواهر لعل نهرو ، نخست وزیر وقت هند در سال 1950 ، اسراعیل را به رسمیت شناخت اما با عضویت این رژیم در سازمان ملل متحد مخالفت کرد ، این سیاست دوگانه هند دلایل خاص خود را در ارتباط با مسلمانان ودنیای عرب داشت وازطرف دیگر به موقعیت ممتاز اسرائیل نزد واشنگتن و لندن نظر داشت . نتیجه این سیاست دوگانه ، شکل گیری دو سیاست آشکار و پنهان در دهلی نو بود .
هند بعد از به رسمیت شناختن اسرائیل اجازه داد که این کشور کنسولگری خود را در بمبئی تاسیس کند ولی در توسعه مناسبات سیاسی از این حد جلوتر نرفت . یک علت مهم کنسولگری این سیاست ، دوستی شخصی جواهر لعل نهرو ، نخست وزیر وقت هند با جمال الناصر ، رئیس جمهور فقید مصر بود . اما رکود در مناسبات علنی باعث نشد که نوع دوم – توسعه پنهانی – توسعه نیابد . مناسبات پنهانی هند واسرائیل عمدتاً در سطح همکاری های نظامی وهسته ای بوده وتا سال 1992 که « ناراسیمها رائو » ، نخست وزیر اسبق هند این مناسبات را علنی کرد به صورت پنهان در حال توسعه بوده است .

به این ترتیب می توان مناسبات هند واسرائیل را از بعد تاریخی به آشکار در سطح سیاسی ودیپلماتیک وپنهان در سطح همکاری های نظامی – هسته ای تقسیم کرد . البته طرف هندی همواره تلاش کرده مناسبات با اسرائیل پنهان بماند و در صورت علنی شدن ، سعی کرده است از اهمیت آن این مناسبات تاکید داشته است . با این حال می توان سابقه نسبتاً روشنی از مناسبات هند واسرائیل درهر دو سطح آشکار و پنهان به دست آورد .

دیدگاه ها ونظریات
الف : مناسبات آشکار دیپلماتیک
چنان که اشاره شد در سال 1950 جواهر لعل نهرو اسرائیل را به رسمیت شناخت ، اما به دلیل ملاحظات هند نسبت به دنیای عرب و جهان اسلام این مناسبات تا سطح مبادله سفیر ارتقا نیافت . یک علت مهم رکود در مناسبات هند و اسرائیل ، موقعیت خاص هند به عنوان یک کشور عضو و بنیانگذار جنبش عدم تعهد بود . جنبش عدم تعهد در حقیقت تشکیلات سیاسی کشورهای در حال توسعه بود که می خواستند در مقابل قطب بندی مخرب قدرت جهانی بین دو بلوک شرق به رهبری اتحاد شوروی سابق وغرب به رهبری آمریکا ، راه سومی را در پیش بگیرند . جنبش عدم تعهد با اتخاذ چنین خطمشی ای به طور طبیعی در مقابل استعمار خارجی ونژاد پرست بود . بنابراین برای هند که خود را موثر ترین عضو جنبش عدم تعهد می دانست ، توسعه مناسبات در شکل آشکار آن می توانست بر اعتبار جهانی ومنطقه ای اش لطمه بزند .
دلیل اصلی این که مناسبات هند واسرائیل در طول زمانی نسبتاً طولانی وبه مدت چند دهه پنهانی توسعه یافته است ، در این که مناسبات هند واسرائیل در طول زمانی نسبتاً طولانی به مدت چند دهه پنهانی توسعه یافته است ، در همین واقعیت ساده نهفته است ، هند از یک طرف به دلیل عضویت در جنبش عدم تعهد مجبور بوده در مناسبات فلسطینیان واسرائیل از فلسطینیان حمایت علنی بکند ، ولی از طرف دیگر منافع امنیتی ونظامی هند ، نوعی همکاری پنهانی با اسرائیل را به وجود آورده است .
در این بین نیاز هند به دریافت نفت وسوخت مطمئن از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از اهمیت بالایی در موضع گیری های دوگانه هند برخوردار بوده است . همچنین حضور حدود یک میلیون کارگر هندی در کشورهای عرب منطقه که بنا به یک برآورد سالانه حدود 6 میلیارد از دستمزد خود را به اقتصاد هند تزریق می کنند ، عامل مهم دیگری در ملاحظات هند در ارتباط با غنی نکردن مناسبات خود با اسرائیل بوده است . [ 1 ]
به ویژه آن که این برداشت وجود داشته است که در صورت علنی شدن کامل مناسبات هند و اسراییل ، این ادعای هند که طرفدار فلسطینیان است به شدت زیر سوال برود . این وضعیت تا سال 1992 ادامه یافت ولی در این سال به دلایل متفاوت تری ، هند اقدام به علنی کردن مناسبات سیاسی با اسراییل کرد . از جمله این دلایل میتوان به فروپاشی بلوک شرق و بر هم خوردن نظم بین الملل و کنفرانس صلح مادرید بین اعراب و اسراییل اشاره کرد . واقعیت آن است که هند تا پیش از فروپاشی اتحاد شوروی از متحدان نزدیک بلوک شرق بود . ان نزدیکی به خصوص از طرف حزب کنگره هند در دوره قدرت خانم ایندرا گاندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود . سقوط اتحاد شوروی تاثیرات خاص خود را بر هند بر جای گذاشت . بدین معنا که از یک طرف باعث شد که حزب کنگره در مسیرنزول قدرت بیفتد و احزاب راست نظیر« بهاراتیا جاناتا» امکان رشد بیابند و از طرف دیگر هند را متوجه آسیب پذیری هایش ساخت و همین امر موجب گرایش هند به طرف اسراییل شد . یک تحلیلگر مسایل روابط هند و اسراییل همین موضوع را این چنین توضیح داده است :
« … درسال 1992 تحولی جدید در روابط دو کشور ( هند واسرائیل ) به وجود آمد . سفارتخانه های دو طرف در تل آویو و دهلی نو آغاز به کار کرد . این دوره را باید نقطه عطفی در نقشه سیاسی منطقه و روابط قدرت های جهان به حساب آوریم . فروپاشی امپراتوری روسیه و تشکیل کنفرانس مادرید ، هندی ها را سرانجام متقاعد کرد ، آن ها ناچارند روابط خود را با آمریکایی ها توسعه دهند . آغاز گفت و گوی سیاسی اسرائیل با کشورهای دیگر از جمله هند برای توسعه روابط با اسرائیل بسیار موثر واقع شد ، این موضوع عکس العمل دنیای عربی و اسلامی را هم به دنبال نداشت . سال 1998 و پس از روی کار آمدن حزب ملی « بهارا تیا جاناتا » در هند ، روابط دو طرف به بالاترین حد خود رسید » . [ 2 ]
ب : مناسبات پنهان و نظامی هسته ای
واقعیت مهم آن است که مناسبات اصلی هند و اسرائیل از سال 1950 تا کنون حول محور همکاری های نظامی و هسته ای متمرکز بوده است . علت پیگیری پنهان آن نیز موید چنین برداشتی است . هند کشوری بزرگ با مسائل متنوع و پیچیده است که هر کدام از آن ها در امنیت ملی این کشور تاثیرات تعیین کننده ای دارند . تنوع قومی – مذهبی در داخل ، وجود یک اقلیت بزرگ مسلمان در این کشور که هند را بعد از اندونزی به عنوان دومین کشور پرجمعیت مسلمان معرفی می کند ، وجود اقوام با فرهنگ ها و سنت ها و زبان های متفاوت که تعداد آن ها را بالغ 200 قومیت و زبان ارزیابی کرده اند ، در کنار اختلافات ارضی هند با کشورهای چین ، پاکستان و بنگلادش ، هند را مجبور ساخته است که تقویت بنیه دفاعی و بازدارندگی نظامی را در پیش بگیرد . با توجه به این گونه واقعیت ها ، الویت سیاست خارجی هند حول دو محور اصلی متمرکز شده و با وجود هر دولت حزبی که در دهلی نو در راس قدرت قرار داشته است ، به رغم رقابت ها و اختلافات داخلی در این خطمشی کلی تغییری به وجود نیامده است . تضمین امنیت و حفظ وحدت ملی و ارضی و ایجاد توازن دفاعی برای حفاظت موثر از امنیت و تمامیت ارضی موضوعاتی هستند که دولت های حاکم درهند قطع نظر از رقابت های داخلی ، همواره پیگیر آن بوده اند . این هدف را می توان به گونه ذیل تقسیم بندی کرد :

1 – تضمین امنیت ، وحدت ملی و ارضی
چالش های تجزیه طلبانه در کشمیر ، پنجاب و ایالت های شمال شرقی . این چالش ها با ادعای های ارضی چین و پاکستان ترکیب شده ، حاصل آن ها تهدیدی است که هند با آن روبه برو است . جی . ان دیکشت ، قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه هند گفته است ، عوامل محرک برای کسب استقلال ومبتکر ایده وحدت ملی پس از گذشت زمان دچار فرسودگی شده است . برهمین اساس متفکران سیاست خارجی هند معتقدند ، دستگاه دیپلماسی هند بایستی فضای مطلوب را برای این کشور فراهم کرده و پیوند محکمی با مراکز مهم قدرت جهان برقرار کند . به این ترتیب ، هند موفق خواهد شد از حمایت خارجی موثر برتمایلات گریز از مرکز جلوگیری کند .
هند بایستی با تنظیم روابط با مراکز قدرت در جهان ، معادلات سیاسی را به سمتی سوق دهد که این کشورها و مراکز قدرت ، هند را نسبت به منافع وسیع اقتصادی و راهبری خود مفید تشخیص دهند .

2 – ایجاد توان دفاعی ملی برای حفاظت از تمامیت ارضی و وحدت ملی
توان دفاعی باسیتی به طور عمده بر منافع داخلی و قابلیت فنی هند متکی باشد . سیاست توسعه موشکی ، تسحیلات هسته ای وسیاست های مربوط به ساختار سه گانه ، می بایست توسط نیروهای مسلح هند به نحوی که نسبت به تغییر معادلات قدرت و توسعه فناوری ، حساس باشد مورد توجه قرار گیرد . [ 3 ],

 

برای مشاهده توضیحات فایل  خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود خرید ارزان هند، اسرائیل و مناسبات استراتژیک