عمومی و متفرقه · آوریل 22, 2024 0

پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس)

پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس)

دانلود پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس)

پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس) , پاورپوینت , کامل , با , موضوع , فصل , 11 , دوران , پس , از , بارداری(نفاس) ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : پاورپوینت<br>نوع فایل : PowerPoint (..pptx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 10 صفحه<br><br> قسمتی از متن PowerPoint (..pptx) :<br><br> بنام خدا فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس)
به 6 هفته اول پس از زایمان(طبیعی یا سزارین) دوره ی پس از بارداری یا نفاس می گویند.در این دوران فیزیولوژِی و ارگان های بدن مادر به حالت طبیعی برمیگردند. تغییرات رحمی برگشت(involution):
برگشت رحم به حالت قبل از بارداری، برگشت نام دارد که در اثر جمع شدن و انقباض رحم رخ می دهد. اولین قسمتی که برگشت پیدا می کند جسم رحم است. رحم بلافاصله پس از خروج جفت از رحم شروع به منقبض شدن می کند و ضخامت دیواره قدامی خلفی آن به 4-5 سانتی متر و قله رحم 1-2 سانتی متر پایین تر از ناف قرار می گیرد.
در این زمان رحم حدود 1 کیلوگرم وزن دارد که در طی یک هفته به 500 گرم می رسد. در انتهای هفته دوم رحم در لگن حقیقی قرار گرفته و از روی شکم قابل لمس نیست در این زمان وزن رحم حدود 200-300 گرم می باشد. در انتهای هفته 4-6 پس از زایمان رحم به وزن معمول خود یعنی 60-80 گرم می رسد.
2) ترمیم آندومتر:
پس از زایمان روند ترمیم اندومتر اغاز می شود. آندومتر زمان حاملگی از دو لایه تشکیل شده لایه اول به تدریج نکروز شده و ریزش می کند که لوشیا را می سازد و لایه عمقی به تدریج طی 7-10 روز رشد کرده و آندومتر را میسازد به این صورت که در پایان هفته سوم تمام آندومتر بجز در ناحیه جفت کاملا ترمیم شده است. ترمیم در ناحیه جفت حدود 6 هفته طول می کشد و تا آن زمان برای جلوگیری از خونریزی ان ناحیه عروق آن قسمت جمع و خمیده می شوند. 3) پس درد(after pain):
پس از زایمان در چند روز اول به دلیل حساسیت رحم خانم های نخست زا حالت انقباض تونیک و خانم های چند زا اغلب به فواصل زمان دچار انقباضات فعال در رحم خو می شوند. این انقباضات شدید در خانم های چند زا و شیرده دردی ایجاد می کند که پس درد نام دارد.
پس دردها در روز سوم زایمان معمولا خفیف می شوند.
4) لوشیا(lochia):
به ترشحات طبیعی پس از زایمان، لوشیا(لوکیا) گویند. لوشیا از خونریزی محل جفت،لایه سطحی آندومتر(دسیدوا) و سلول های اپیتلیال تشکیل شده و خاصیت قلیایی دارد. محیط رحم 6-24 ساعت بعد از زایمان استریل است. سپس باکتری ها وارد واژن شده و در دسیدوای نکروته رشد می کنند. در دوره نفاس سه نوع لوشیا داریم:
1)لوشیا روبرا(lochia lobra): ترشحی قرمز رنگ و کاملا خونی است که طی 3-4 روز اول پس از زایمان از محل چسبیدن جفت به رحم خارج می شود و از ریزش دسیدوای نکروته، گلبول قرمز و خون تشکیل شده.
2)لوشیا سروزا(lochia serosa): ترشحی صورتی رنگ یا قهوه ای روشن است که در روزهای 5-9 یا 3-10 پس از زایمان خارج می شود و حاوی سرم خون و لکوسیت های محل جفت و بافت های مرده است. کم رنگ تر بودن رنگ لوشیا سروزا به علت کاهش دفع گلبول های قرمز خون است.
3)لوشیا آلبا(lochia alba): ترشحی سفید یا سفیدمایل به زرد است که از روز 10 پس از زایمان معمولا تا 3-4 هفته و حداکثر 6 هفته پس از زایمان وجود دارد و از ترشحات و لکوسیت های محل جفت و موکوس سرویکس تشکیل شده است.
تغییرات سرویکس: روز اول پس از زایمان سرویکس نرم و متسع است. به تدریج از انعطاف پذیری ان کم می شود به طوری که در پایان هفته اول سفت شده و فقط یک انگشت را می توان از ان عبور داد. سوراخ خارجی سرویکس در خانم نولی پار، مانند ته سنجاق است ولی پس از حتی یکبار زایمان به تدریج طی 3 هفته به شکل شکاف عرضی در می اید و دیگر به حالت اول برنمیگردد.
ایسموس که بین سوراخ سرویکس و جسم رحم قرار دارد به تدریج کوچک شده و به چن میلیمتر می رسد.

تغییرات واژن:
واژن طی 3 هفته پس از زایمان به وضعیت قبلی خود باز می گردد یعنی کوچک شده و حالت پرخونی و گشادی خود را از دست می دهد.
واژن هیچگاه حالت اول خو را بدست نمی اورد. زیرا بعضی از فیبرهای عضلانی پاره می شود.
ضخامت مخاط واژن تا شروع مجدد فعالیت تخمدان ها خشک و شکننده است، که به علت کمبود استروژن است.
پس از زایمان بقایای پرده هایمن به صورت زائده های فیبروزه در محل حلقه دهانه واژن باقی می ماند که نشانه زایمان واژینال است.,

 

برای مشاهده توضیحات فایل  پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس)  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس) روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود پاورپوینت کامل با موضوع فصل 11 دوران پس از بارداری(نفاس)