عمومی و متفرقه · آوریل 20, 2024 0

خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان

خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان

دانلود خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان

خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان , خرید , ارزان , پروپوزال , بررسی , تاثیر , منابع , مالی , بر , عملکرد , آموزشی , مناطق , آموزش , و , پرورش , استان , گیلان ,

——-

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات<br>دسته بندی : وورد<br>نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )<br>تعداد صفحه : 22 صفحه<br><br> قسمتی از متن Word (..docx) :<br><br>مقدمه
عصر حاضر با بروز و ظهور پدیده جهانی شدن، تغییرات و تحولات اساسی ساختاری بی شماری را در ابعاد اقتصادی، تجاری و همچنین منابع انسانی به سازمان های در عرصه رقابت تحمیل نموده است. چالش های جدید فرا روی سازمان ها، اهمیت جایگاه برنامه ریزی راهبردی را برای مدیران بیش از پیش روشن ساخته، چرا که امروزه تفکر راهبردی و حرکت بر مبنای راهبردها، سازمان ها را برای رویارویی و انطباق پذیری موفقیت آمیز با محیطی چنین رقابتی و پویا توانمند می سازد که در این راستا، ارزیابی عملکرد درونی سازمان و ارزیابی محیط رقابتی که سازمان در آن فعالیت می کند به منزله دو ابزار نیرومند در اختیار مدیران به شمار می رود که به واسطه ارائه شناخت بهتر و حقیقی تر از وضعیت موجود سازمان، آن را به وضعیت مطلوب و ایده آل خود که در سند چشم انداز سازمان ترسیم شده است، رهنمون می سازد (صابری، 1392).
آموزش و پرورش همواره ارتباط نزدیکی با پیشرفت جوامع داشته و در اغلب کشورها توجه به اقتصاد مبتنی بر دانش در اولویت خاصی قرار دارد. مدل نظری رشد اقتصادی بر مکانیزم های مختلفی که آموزش و پرورش از طریق آن می تواند رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، تاکید کرده است(موریل و اسمیت، 2011). چگونگی ارتقا سطح اثربخشی آموزشی برای تحقق اقتصاد دانایی محور به عنوان یکی از چالش های اساسی پیش روی مدیران و برنامه ریزان قرار داشته و در این خصوص سیاست های مختلفی به کار گرفته شده است که تغییر در سازکارهای تامین و تخصیص منابع مالی یکی از مهم ترین آنان به شمار می رود.
امروزه تامین مالی آموزشی بر اثر تقاضای فزاینده برای آن، از یک سو و محدودیت عمومی منابع مالی این بخش، از سوی دیگر با مشکل مواجه گشته است. این مشکل در طی دهه 1980 با کاهش سهم هزینه های آموزشی در تولید ناخالص ملی آغاز شد که دلیل اصلی آن محدودیت عرضه منابع مالی دولتی بود. این روند در چند سال اخیر در کشورهای در حال توسعه که در اغلب آن ها تامین مالی آموزشی بر عهده دولت بود، نیز آغاز شده است.
در ایران، پژوهش هاى معدودی برای ارزیابی میزان و نحوه تاثیر عوامل آموزشی انجام شده است، اما تاثیر و اهمیت منابع مالی در عملکرد آموزشی، به ویژه در مناطق آموزش و پرورش استان گیلان مورد بررسى قرار نگرفته است، از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان صورت پذیرفته است.

بیان مسئله
در تغییر و تحولات سازمان ها در عصر حاضر، آنچه مدیران این سازمان ها را در مواجهه با چالش های اقتصادی، فنی و دانشی فرا رو، توانمند می سازد، همانا استفاده بهینه از امکانات، منابع و ظرفیت های بالقوه موجود در بخش های مختلف سازمان است. بدیهی است، دستیابی به این مهم بدون شناخت وافی و کافی مدیران از میزان مطلوبیت و مرغوبیت امکانات، فعالیت ها و نتایج عملکردشان در محیط های پیچیده و پویای کنونی امکان پذیر نمی باشد (دویگون و پازیوراس :189:2010). نظام آموزشی فرایند بسیار پیچیده ای است که مانند هر سیستمی دارای درونداد، فراگرد و برونداد است. تجزیه و تحلیل نظام آموزشی یا مطالعه و شناخت اجزا یا مولفه های تشکیل دهنده آن از طریق معرفی و انتخاب نشانگرهای بخش های مختلف دسترسی به فرصت های آموزشی، فضای آموزشی و تجهیزات، نیروی انسانی، کارایی درونی و بیرونی و در نهایت منابع مالی، نخستین گام در فرایند برنامه ریزی و آینده نگری این بخش زیربنایی و اقتصاد دانایی محور است. امروزه تامین منابع مالی آموزش و پرورش در سراسر جهان خصوصاً در کشورهای در حال توسعه با بحران جدی روبرو است زیرا از یک سو افزایش تقاضا برای آموزش از طریق رشد سریع جمعیت، گرایش خانواده ها به فراهم کردن تحصیلات برای فرزندان خود، درآمد نسبتاً بیش تر باسوادان و افراد با تحصیلات بالا نسبت به سایر افراد جامعه و نیز تاکید بر برخورداری از حقوق اجتماعی از طرف دیگر پدیده جهانی شدن، رشد روزافزون فناوری اطلاعات و کاربرد و استفاده آن در زندگی روزمره و مهم تر از همه این ها محدودیت منابع مالی و کسری ساختاری بودجه در نظام های آموزشی این معضل را حادتر نموده است. با توجه به این مهم و اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در فرایند رشد و توسعه کشور و کمبود و کسری منابع مالی آموزش و پرورش بررسی تحول نشانگرهای مالی و روند تغییرات منابع مالی اختصاص یافته به آموزش و پرورش براساس نشانگرها یا شاخص های مالی کارا و کاربردی مختلف می تواند به عنوان ابزاری در فرایند بودجه ریزی و تخصیص منابع به این بخش زیربنایی اقتصاد دانایی محور مورد استفاده مسئولان و دست اندرکاران، سیاست گذاران و برنامه ریزان کلان و خصوصاً تصمیم گیرندگان بخش تامین، تخصیص و توزیع منابع مالی آموزش و پرورش قرار گیرد (صراف و همکاران، 1385).
بدیهی است که این امر در مدارس که مرکز تولید خلاقیت در جهت تولید، ترویج دانش هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است و مدیران موسسات آموزشی نیز برای دستیابی به عملکرد مطلوب و بهره برداری از همه منابع و امکانات موجود لازم است ضمن به کارگیری مدیریت صحیح منابع مالی، به ارزیابی عملکرد گروه ها و واحدهای آموزشی نیز بپردازند(باب کوک و جولیان ، 2009). نکته مهم این است که مدرسه و مناطق آموزش و پرورش به میزان فراوانى، به میزان و نحوه تخصیص منابع مالی وابسته هستند(نادری، 1390). به عبارت دیگر، بدون منابع مالی کافی، واحدهای آموزشی و نیز مناطق آموزش و پرورش، امکان جذب سرمایه انسانی مورد نیاز را ندارند، نمی توانند فضا و تجهیزات آموزشی مناسب را تامین کنند، تامین منابع درسی و… برایشان ممکن نیست (دیکن و هاستن، 2010). از این رو، بودجه و منابع مالی یکی از مهمترین عوامل آموزشی محسوب می شود. بنابراین بهترین راه برای شناخت موضوع و ابعاد تامین منابع مالی آموزش و پرورش این است که آن را به عنوان موضوعی مبتنی برتصمیم گیری در نظر گرفت، چرا که تامین منابع مالی آموزش وپرورش سازوکارهای سیاسی برای تصمیم گیری در هر جامعه را منعکس می‎سازد (لوین، 398:1381). برای ارزیابی علمی این مسائل و مباحث، باید روند تخصیص منابع (سرانه) و نیز رابطه بین منابع مالی و عملکرد آموزشی تحلیل و ارزشیابی شود تا بتوان دریافت که «مسئله اصلی» آموزش و پرورش، میزان منابع است یا «نحوه استفاده از منابع» در این زمینه، باید عملکرد آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسى شود و عوامل موثر بر آن مورد ارزیابی قرار گیرد.
با توجه به اهمیت تخصیص منابع مالی بر روند توسعه و پیشرفت دانش در آموزش و پرورش، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان صورت پذیرفته است. آیا منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان تاثیر دارد؟

اهمیت و ضرورت تحقیق
آموزش بدون ارزشیابی و بازخورد امری عقیم و بدون موفقیت است(خادمی و فخرزاده، 24:1392). آموزش و پرورش، بازوی مهم ارائه خدمات دانشی است و بخش عمده منابع علمی کشور را به خود اختصاص می‎دهد. با عنایت به محدودیت منابع ارزشمند آموزش و کشور، تخصیص درست منابع، اعمال مدیریت علمی، برنامه ریزی صحیح و اصولی گامی مهم در دست یابی به اهداف نظام علمی خواهد بود. پژوهش حاضر نشان داده است که برای ارتقای سطح عملکرد آموزشی، به کارگیری نظام منابع مالی از جمله اولویت‎های مهم است که، در کنار برنامه ریزی جامع و نظام کنترل و نظارت مناسب در ساختاری اصولی، می تواند موجبات ارتقای سطح عملکرد را فراهم آورد (صادقی و زارع، 1388). به اعتقاد بسیاری از مسئولان، مهمترین مسئله آموزش و پرورش کشور برای بهبود کیفیت، تامین نیازهای آموزشی، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و… «کمبود منابع مالی» است. به عبارت دیگر، افزایش منابع مالی مهم ترین راه حل برای تامین مطلوب نیازهای آموزشی و بهبود کیفیت تصور می شود. حتی ایجاد هر گونه تحول در نظام آموزش و پرورش، منوط به منابع مالی جدید است (نادری، 1390).
مفهوم کیفیت در آموزش و پرورش مقوله ای پیچیده و چند بعدی است و به تغییر یا تغییراتی گفته می شود که در رفتارهای دانش آموزان پدید می آید (دوهرتی، 2008).پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن سال هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفته است. با توجه به آشکار شدن اهمیت پیشرفت تحصیلی در دنیای امروز، شناسایی و بررسی عوامل و متغیر های موثر بر آن حائز اهمیت فراوان است. تحقیقات تجربی بر عوامل روان شناختی و محیطی که پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می کنند تمایز یافته اند (گووی و ولرند، 2009).
در بین عوامل و نهاده های آموزشی، منابع و امکانات (مانند منابع مالی و نیروی انسانی) مورد توجه ویژه بوده است و پژوهشگران به دنبال پاسخ به این پرسش بوده اند که آیا رابطه ای بین منابع و امکانات عملکرد آموزشی وجود دارد؟ اهمیت بررسى موضوع مذکور به این دلیل است که دولت ها منابع مالی فراوان و روزافزونى به آموزش و پرورش اختصاص داده اند، اما نتایج مورد انتظار را (به ویژه به صورت ارتقای کیفیت آموزش) مشاهده نکرده اند. از این رو، پژوهش های متعددی درنهاد های علمی پژوهشی(دانشگاه ها و موسسات پژوهشی) و اجرایی سیاست گذاری طراحی و اجرا شده اند و افرادی مانند هنوشک (2003) نتایج آنها را در پژوهش هاى فراتحلیل به میزان بسیارى مورد ارزیابی قرار داده اند. نتیجه و جمع بندی نهایی فراتحلیل های هنوشک نشان مى دهد که منابع اختصاص یافته، رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد آموزشی نداشته است. این قبیل یافته ها، موجب بیان پرسش هاى پژوهشی جدید و مهم ترى در دو حوزه مرتبط، یعنی روش شناسی ارزیابی عوامل و نهاده های آموزشی و نحوه استفاده از منابع و امکانات شده است. در ایران، پژوهش هاى معدودی برای ارزیابی میزان و نحوه تاثیر عوامل آموزشی انجام شده است، اما تاثیر و اهمیت منابع مالی در عملکرد آموزشی، به ویژه در مناطق آموزش و پرورش استان گیلان مورد بررسى قرار نگرفته است.

اهداف تحقیق
هدف اصلی
سنجش میزان تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان.

اهداف فرعی
سنجش تاثیر میزان « سرانه» بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان .
سنجش تاثیر میزان «کمک بخش دولتی» بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان
سنجش تاثیر میزان «کمک مردمی» بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان .,

 

برای مشاهده توضیحات فایل  خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود خرید ارزان پروپوزال بررسی تاثیر منابع مالی بر عملکرد آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان گیلان